Columbia

    Columbia outdoor
    Columbia outdoor

    Columbia

    In de VS is Columbia Sportswear al jarenlang marktleider met een brede collectie Columbia outdoor kledij, schoenen en accessoires. En ook in Europa is het merk zeer goed verkrijgbaar en erg populair. De passie voor buitenactiviteiten en -avonturen en de kennis die Columbia heeft van de eisen die de natuur aan onze kleding en schoenen stelt, zijn van de producten af te lezen.

     

    Het is 1937 als Paul Lamfrom met zijn gezin naar Amerika vaart, op de vlucht voor het Naziregime. In München genoot hij aanzien en was hij eigenaar van een goed draaiende kledingfabriek. Maar om zijn eigen toekomst en die van zijn gezin veilig te stellen, moest hij alles achterlaten.

    Van hoeden gaat Columbia outdoor

    Via een neef van Paul komt het gezin in Portland, Oregon, terecht. Daar neemt hij de Rosenfeld Hat Company over, die hij al snel omdoopt in de Columbia Hat Company, vernoemd naar de rivier die grotendeels de grens tussen de staten Oregon en Washington bepaalt. Het bedrijf groeit en in 1960 verandert Paul de naam in Columbia Sportswear Company en gaat hij zich meer op andere marktsegmenten richten. De eerste sport- en outdoorjassen, kleding en accessoires van Columbia slaan aan.

    Overtuiging en keihard werken werpt vruchten af

    Dochter Gert (van Gertrude), ondertussen al 40 jaar actief in het bedrijf en nog steeds een boegbeeld van Columbia Sportswear, neemt begin jaren 70 samen met haar zoon Tim (sinds 1989 CEO) het bedrijf over. Haar man Neal stond na de dood van haar vader slechts vier maanden aan het roer, toen hij plots aan een hartaanval overleed. Na een moeilijke start, een vrouw en een onervaren jonge zoon wekken bij leveranciers en klanten niet veel vertrouwen, werpt het keiharde werken zijn vruchten af. Halverwege de jaren 70 begint de markt voor sportkleding en outerwear snel aan te trekken. Columbia’s verkoopcijfers stijgen en aan het eind van het decennium is het bedrijf voor het eerst weer winstgevend.

    Reclame werkt

    De echt doorbraak komt er doordat Gert door kreeg dat het enige dat niet snel kon worden gekopieerd (Columbia’s handige vakje op de mouw bv. werd bijna ogenblikkelijk overgenomen door andere merken), de naam van hun merk was. In 1984 huurt Columbia een beginnend reclamebureau in Portland in voor een campagne waarin ‘Tough Mother Boyle’ centraal staat. Het was een gok, maar bleek een gouden greep en erg belangrijk voor Columbia’s identiteit.

    Innovatief in Europa

    Sinds midden jaren tachtig worden Columbia outdoor kleding, schoenen en accessoires ook in Europa verkocht. Omdat hier meer mensen in Noordelijker gelegen gebieden wonen dan in de VS, is Europa een uitgelezen markt voor het type producten waarin het bedrijf is gespecialiseerd. Technologieën als Omni-Heat, Omni-Freeze, Omni-Tech, Omni-Shield en Outdry zijn ondertussen niet meer uit de collectie weg te denken.

    Producten

    Columbia Inner Limits Jacket – outdoorjas
    Columbia Wildcard Down Jacket – ski-jas
    Columbia SH/FT Outdry Mid – wandelschoenen
    Columbia Men’s PFG Terminal Deflector – T-shirt met lange mouwen
    Columbia Camden Chukka OutDry Boot – outdoorschoen
    Columbia Outdry EX Featherweight regenjas
    Columbia Solar Ice Short Sleeve shirt
    Columbia Daska Pass III Titanium ODX ECO hoge wandelschoen
    Columbia Men’s Powder Lit Hooded Jacket
    Foto’s OutDoor Friedrichshafen: de nieuwste outdoorjassen
    Duurzaamheid in de outdoorsector: 5 trends
    Columbia OutDry Extreme Eco Jacket
    Columbia Trans Alps F.K.T trailschoen     
    Columbia Daska Pass II wandelschoenen
    Columbia Vantrailia Razor Outdry
    Columbia Conspiracy Titanium Outdry
    Columbia Outdry Ex Diamond Shell

    Gebruik onze Store Locator voor een overzicht van verkooppunten!

    Dankzij onze handige Store Locator vind je snel een winkelpunt bij jou in de buurt.

    Shop Lokaal

    DELEN
    Vorig artikelColmar
    Volgend artikelContigo