Fjällräven

Sinds de oprichting van Fjällräven – nu meer dan een halve eeuw geleden – is de drijfveer van het merk ‘producten ontwikkelen die het voor de mens makkelijker maken om van de natuur te genieten’. En daar is het zeker in geslaagd, getuige de vele innovaties en klassiekers die sindsdien het daglicht zagen in de collectie Fjällräven oudoormateriaal. En uiteraard zit Fjällräven niet stil…

 

Fjallraven outdoormateriaal

We schrijven 1950. De jonge padvinder Åke Nordin, pas veertien, geniet van buiten zijn en van lange wandelingen maken in de natuur. Maar die rugzakken die de hele tijd als een oncomfortabele last tegen zijn onderrug dreunen? Nee, die vindt hij maar niets.

Een lumineus idee

In een tijdschrift leest Åke dat het gewicht hoog en dicht bij de rug moet liggen, om zware lasten te kunnen dragen. Dat brengt hem op een idee. In het vakantiehuisje van zijn ouders timmert hij een houten rugzakframe in elkaar en met de naaimachine van zijn moeder maakt hij een katoenen tas, die hij met leren riemen aan het frame bevestigt. Tijdens zijn volgende tocht in de bergen krijgt zijn ontwerp veel belangstelling. Een aantal collega-wandelaars plaatst zelfs een bestelling en al snel heeft Åke door dat er voor zijn ideeën een markt is… Zo ligt een houten rugzakframe aan de oorsprong van het bedrijf Fjällräven dat Åke Nordin tien jaar later opricht in zijn geboorteplaats Örnsköldsvik.

Geliefde klassiekers

Inmiddels zijn er al 65 jaar verstreken en wordt Fjällräven outdoormateriaal gebruikt en gewaardeerd door generaties buitenmensen over de hele wereld. Veel producten zijn uitgegroeid tot klassiekers. De Greenlandjas uit 1968 (foutje in de winactie van 5 juni 2017: daar staat 1986, maar het is 1968!) bijvoorbeeld, uit de ondertussen bekende G-1000-stof, een combinatie van polyester en katoen, die heel sterk is, goed ademt, waterafstotend en zo goed als winddicht is. En dan is er nog de Expedition Dun-jas of de Kånkenrugzak, die werkelijk wereldberoemd is. Veel producten hebben bovendien eervolle onderscheidingen mogen ontvangen voor functie en milieubewustzijn, zoals de Kebbroek en de Kajkarugzak.

Fjällräven outdoormateriaal en de natuur

De ontwikkelingen gaan uiteraard verder en de medewerkers van Fjällräven vinden nog steeds de inspiratie voor nieuwe producten en oplossingen wanneer zij zelf in de natuur zijn. De drie doelstellingen die het merk formuleerde, kunnen tellen: slijtvaste, tijdloze en functionele outdoorkleding en -uitrusting blijven ontwikkelen, verantwoord handelen ten opzichte van mens, dier en natuur, en inspireren tot buitenleven en de belangstelling daarvoor in standhouden. Dit onder het motto dat mensen meer begrip hebben voor de natuur als ze meer tijd buiten doorbrengen. Daar zijn wij het volmondig mee eens.

Producten

Gebruik onze Store Locator voor een overzicht van verkooppunten!

Dankzij onze handige Store Locator vind je snel een winkelpunt bij jou in de buurt.

DELEN
Vorig artikelEurotrail
Volgend artikelGore