Patagonia
Patagonia sportkledij is gemaakt voor avontuurlijke buitensporten en outdooractiviteiten. Van oorsprong een merk voor klimmers en surfers, is de insteek van de ontwerpen ook vrolijker en kleurrijker dan menig ander buitenportmerk, wat de kleding ook mooi maakt om te zien. In lijn met het gedachtegoed van oprichter Yvon Chouniard besteedt Patagonia bovendien veel aandacht aan het milieu en maatschappelijke betrokkenheid.
Duurzaamheid en ecologie zijn voor Patagonia zoveel meer dan een holle marketingkreet. Al vanaf zijn oprichting in 1973 concentreert Patagonia zich daadwerkelijk op het beschermen van het milieu. Sinds 1985 doneert Patagonia tevens 1% van zijn verkoop opbrengsten aan milieu-initiatieven. Ook zet het zich actief in om overconsumptie en overproductie van kleding wereldwijd terug te dringen.
Earth Tax op Patagonia sportkledij
Met die 1% – ondertussen omgedoopt tot ‘Earth Tax’ – ondersteunt Patagonia wereldwijd grassroots activists. Op die manier creëert het merk een veel grotere betrokkenheid. In België schaart Patagonia zich achter de Sea First Foundation, een organisatie die zich inzet voor de bewustwording en voorlichting van consumenten over de slechte situatie waarin de oceanen verkeren en de problemen die dit teweegbrengt voor mens, dier en natuur. Daarnaast probeert Patagonia het goede voorbeeld te geven, zoals vastgelegd in de bedrijfsmissie: ‘Build the best product, cause no unnecessary harm, use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis.’
Don’t buy this jacket
Met de campagne Don’t buy this jacket riep Patagonia op enkel kleding te kopen die we daadwerkelijk nodig hebben. Consumenten begonnen op die manier bewuster om te gaan met hun kleding en andere bezittingen. Het bedrijf is ook voorloper op het gebied van duurzame innovatie. Patagonia schakelde als eerste over op 100% organisch katoen en paste ook als eerste gerecycleerd polyester toe in haar producten. Anno 2016 bevat de ruime collectie Patagonia sportkledij tevens hennepproducten, wetsuits op basis van biorubber en ruim 200 Fair Trade Certified-artikelen.
Duurzamer Worn Wear
Het meest recente en opvallendste initiatief is Worn Wear. Met dit programma probeert Patagonia de relatie die mensen met hun kledij hebben, te veranderen. Duurzamer met onze materialen omgaan, is misschien wel het meest belangrijke wat we voor onze planeet kunnen doen. Door kledij te produceren die langer meegaat en de gebruiker te overtuigen dat kleding ook eenvoudig te repareren is, vermindert Patagonia de algemene consumptie. Het merk herstelt ook Patagonia sportkledij. In Noord-Amerika alleen al meer dan veertigduizend herstellingen per jaar. Is je kleding afgedragen? Stuur ze terug, dan zorgt Patagonia voor de verwerking en recyclage ervan, zoals vastgelegd in de ‘Ironclad Guarantee’ die Patagonia op al zijn producten afgeeft.
www.patagonia.com
we-are-elements.eu (voor België)