Schoeffel
Schoeffel (Schöffel) is een Duits outdoormerk dat we niet alleen kennen van een uitgebreide collectie wintersportkleding, maar ook van een almaar groeiend outdoorgamma. Kwaliteit, functionaliteit en een actieve levensstijl staan bij Schoeffel voorop. Wat ook wil zeggen dat je met de jassen, windbrekers, softshells, shirts, broeken en accessoires zowel de bergen in kunt als het bos of de stad.
We schrijven 1804 – dat is zeven generaties geleden – toen kousenverkoper Georg Schöffel het eerste assortiment kousen, sokken, nachtmutsen en puntige hoeden aan de man bracht. Zijn breiwerk stond synoniem voor kwaliteit. Ondertussen is Schoeffel een van de oudste familiebedrijven in Bavaria. Maar dat ging niet zonder slag of stoot.
Na tegenslagen kwamen geluksmomenten. Zo ook voor Georg Schöffel’s zoon Josef, die al kort na de oprichting van het kleine bedrijf ten oorlog moest trekken. Daar redt de jongeman uit Schwabmünchen het leven van de Beierse kroonprins Ludwig. Waarvoor hij levenslang een bedrag krijgt toegekend, dat hij zonder blikken of blozen in het familiebedrijf investeert. Het textielbedrijf groeit en groeit, en wordt van generatie op generatie doorgegeven.
Na de Tweede Wereldoorlog opent een heel nieuw hoofdstuk van de familiesaga. Ludwig Schöffel, de toenmalige erfgenaam van het bedrijf, overleed onverwacht in Rusland. Hierdoor komt zijn jongere broer Hubert, net 28 jaar, aan het roer. Hubert’s ambities reiken – met de steun van zijn vrouw Lydia, die de eerste winkel vakkundig beheerd – verder dan Bavaria.
In 1961, het geboortejaar van zijn zoon Peter, wordt een Lederhosen-fabriek in Schwabmünchen gesloten. Hubert Schöffel aarzelt niet en betreedt nieuw terrein. Al in september rammelen de naaimachines weg: broeken zijn nu het tweede been van de Schöffels. En dat was precies op tijd. Wandelen was aan het begin van de economische boom in de jaren 60 enorm populair als vrijetijdsbesteding en Schöffel produceerde de passende uitrusting: de Bundhose (kniebroek).
In de late jaren 70 bepaalden nieuwe materialen, coatingmethoden en trends de textielindustrie. Hubert Schöffel was altijd op zoek naar alternatieven en ontdekte het nu overbekende Gore-Tex, een innovatief winddicht, waterbestendig en slijtvast membraan. Overtuigd van sterke combinatie van Schöffel en Gore bestelt Schöffel 24 000 jassen, zonder daarvan al een enkel stuk in de boeken te hebben verkocht. Gore plaatste een paginagrote advertentie in verschillende dagbladen. Wat volgde was voor beiden een triomf. Verschillende winkels verkopen al hun jassen in een dag.
Zoon Peter Schöffel sluit zich in 1986 aan en neemt het management over. Onder zijn leiding groeit Schöffel uit tot een nummer een speler op de Duitstalige markten en daarbuiten. Vandaag werken er nog steeds meer dan 200 mensen in het hoofdkantoor in Schwabmünchen en staat er na zeven generaties nog steeds een Schöffel aan het roer.