Teva
Van wandelen in de bergen, struinen over verlaten stranden, waden door riviergeulen tot dansen op festivalweides en zonovergoten citytrips… er is werkelijk niets dat de flipflops, sandalen, wandelsandalen en ander avontuurlijk Teva schoeisel nog niet heeft gezien.
Toen een jonge riviergids in 1984 ’s werelds eerste sportsandaal bedacht, kon hij niet vermoeden wat voor een revolutie hij zou teweegbrengen met zijn Teva schoeisel. De jongeman groeide op in Colorado en was echt een fan van the outdoors. Na een bezinningstocht als woestijnnomade in Israël vatte hij in Arizona zijn ingenieursstudies aan. Zijn loopbaan startte hij als exploratiegeoloog, maar in de zomer lonkte het water. De paar maanden als riviergids werden er na een gedwongen ontslagronde twaalf per jaar, een tijd waarin hij veel ervaring opdeed met watersport en outdoorproducten.
Uniek Teva schoeisel
Pijnpunt voor de riviergids waren de schoenen waarmee sommige klanten de boot instapten. De meesten droegen flipflops, maar die geraakte je zo makkelijk kwijt. Anderen kozen voor sneakers, met zompige voeten en schimmels als resultaat. De gids zijn oplossing was een stevige sandaal met een rubberen zool, voor een goede grip op de rotsen, en een bandje om de enkel, om het schoeisel op zijn plaats te houden. Zijn prototype kreeg de naam Teva, van tehvah, wat natuur betekent in het Hebreeuws.
Van en voor avonturiers
De eerste Teva’s waren niet bepaald mooi, maar dat was in die beginperiode nog niet zo belangrijk. De pionier wilde vooral een praktische sandaal, om rechtstreeks aan zijn doelgroep te verkopen. Dus stopte hij een lading Teva schoeisel in zijn auto en bracht die via outdoorwinkels, riviergidsen en andere waterratten aan de man. Twaalf maanden later kwam Deckers Outdoor Corporation aan boord. Met deze onderneming als partner sloeg de riviergids er in 1988 in om de exclusieve patentrechten te verkrijgen voor het ontwerp en de merknaam.
In ieders schoenkast
In 1991 stak Teva schoeisel de oceaan over naar Nederland, acht maanden later was Zwitserland aan de beurt. Terzelfdertijd zag ook de concurrentie de potentie van de sportsandaal, tot Nike toe. Teva’s reactie was er eerder een van opportuniteiten. “When Nike comes in, it simply helps legitimize the category”, en dat is precies wat er gebeurde. Vandaag is de sportsandaal niet meer weg te denken uit de schoenkast van ieder outdoormens, waterrat of niet. Teva bestaat ondertussen al meer dan dertig jaar en het merk is verkrijgbaar in meer dan 40 landen wereldwijd.