Home Featured Familie-avontuur in het hart van de Pyreneeën

Familie-avontuur in het hart van de Pyreneeën

Je kent het wel: het schooljaar lijkt nog maar net begonnen, maar voor je het weet, is de vakantie weer daar. Met twee drukke banen en twee tieners in huis hadden we geen tijd over om veel te plannen, maar op de vraag “Waar gaan we heen?” hebben we dit jaar een pasklaar antwoord: we gaan met Family Adventure, een merk van de Belgische reisorganisatie Mountain Moments, op avontuur in het hart van de Spaanse Pyreneeën. Een unieke en compleet verzorgde vakantie waar je meermaals natte voeten krijgt…

De familie Campaert: An (43), Andy (42), Len (15) en Loesie (12)

Wanneer Len en Loesie het programma zien, zijn ze meteen enthousiast. Canyoning, raften, rotsklimmen, trekken naar watervallen, kajakken… Het klinkt onze waterratten als muziek in de oren. Dat we ons basecamp opslaan nabij het schattige dorpje Puyarruego, centraal in de Pyreneeën en vlak aan de rand van het nationaal park Ordesa y Monte Perdido vind ik zelf een grote plus. Je kan er de wildernis van de bergen bijna voelen!

Alvast een voorproefje

De eerste avond en de daaropvolgende dag zetten al meteen de toon van een week gevuld met avontuurlijke activiteiten voor jong en oud, veel plezier, nog meer gelach en lekker eten. Onze (Nederlandstalige) gids en weekverantwoordelijke Lenny biedt ons een welkomstdrankje aan en geeft ons een korte rondleiding. Wie wil kan zijn eigen tent of camper op de groene en schaduwrijke camping opslaan, of zich in zijn chalet installeren. Wij kozen voor een voor ons ingerichte tent, zodat we na onze autorit geen tent meer moeten opzetten, maar wel kunnen genieten van de kampeersfeer. Het avondeten, een prachtige paella, gaat er vlot in. En terwijl wij kennismaken met enkele andere ouders, klikken Len en Loesie meteen met enkele leeftijdgenoten.

20 jaar onvergetelijke avonturen

Ons avontuurlijk programma start met een leuke teambuildingactiviteit. Samen met de andere families doen we een reeks waterspelletjes die plezier en samenwerking bevorderen. Iedereen doet enthousiast mee en de sfeer is fantastisch. Onze gids vertelt dat onze reisorganisatie, Mountain Moments, dit jaar 20 jaar bestaat en het Añisclo Mountain Camp hun eerste en grootste basecamp is. Sinds dit jaar is Mountain Moments (net als Far Out) ook lid van 1% for the Planet, wat wil zeggen dat 1% van elke reis die bij hen wordt geboekt integraal naar organisaties gaat die zich inzetten voor het behoud van onze planeet. Toch best iets om bij stil te staan, wanneer je met je kinderen op vakantie bent en je hoop dat zij deze mooie, ongerepte omgeving later op eenzelfde manier met hun eigen kinderen of vrienden mogen ervaren.

Klimmen en klauteren

Onze namiddag start met een kennismaking touwtechnieken, zoals abseilen en cliffjumpen, begeleid door onze ervaren gids Mathias. Om een goede organisatie te garanderen werden ook de wetsuits voor de canyoning al gepast. De volgende dag zetten we na een stevig ontbijt enkele van de aangeleerde technieken om in de praktijk. Onder leiding van gidsen Lenny en Charlotte beklimmen we een rotswand. En ik bedoel ook echt ‘wand’, want de rots torent metershoog en nagenoeg verticaal boven ons uit. Wat een uitdagende, maar belonende ervaring om samen de top te bereiken… Je kan kiezen uit vier verschillende klimtrajecten, van makkelijk tot moeilijk. Goed om weten: tot een stuk na de middag ligt de klimwand in de schaduw, wat maakt dat deze klim ook bij warm weer goed is te doen. Erg leuk is de apenbrug erna. Balancerend op een touw boven de rotsen genieten we van een fantastisch uitzicht over de Pyreneeën.

Een dagje canyoning als pro’s

Dag 4 trekken we de canyon in onder begeleiding van drie gidsen: Mathias, Maité en Sebe. Alle materialen, zoals wetsuits en klimgordels, liggen keurig klaar voor ieder van ons. Onze proviand van de dag werd de hele tocht gedragen door de crew, wat het als deelnemer heel aangenaam maakt. Uitgerust als pro’s volgen we een rivierroute langs steile wanden, met grave glijbanen en waanzinnige watervallen. De canyon heeft alles: we springen, glijden, zwemmen en abseilen. Mama en papa vinden het volgens mij tien keer spannender dan de kids. Mijn hart slaat in elk geval geregeld enkele slagen sneller, terwijl ik mezelf eraan blijf herinneren dat ik echt niet mag vergeten rond te kijken. De prachtige natuur van de Spaanse Pyreneeën brengt ons toch weer een stukje dichter bij het bewuster omgaan met de natuur. Deze intense, maar ongelooflijk leuke activiteit brengt ons ook als gezin wat dichter bij elkaar. De kinderen vinden dit nu al het hoogtepunt van de vakantie en er moet nog zoveel komen…

Hike naar een warmwaterbron

Wandelen vind ik zelf altijd een topactiviteit. Het brengt mijn hoofd tot rust en ik hoop dat Len en Loesie in deze setting de wandelmicrobe ook te pakken krijgen. De wandeling is een zelfstandige activiteit die de avond ervoor door de gidsen wordt toegelicht. Je kan kiezen uit verschillende hikes met verschillende afstanden en in verschillende omgevingen. Wij zochten er een uit die vertrekt in het basecamp en niet te inspannend is, zodat we er als gezin volop van kunnen genieten en ook wat kunnen recupereren van onze spannende canyoningdag. We knopen onze wandelbottinnen vast, nemen extra water mee, gezien het warme weer, en gaan enthousiast op pad, nieuwsgierig naar wat de dag en deze hike langs de Rio Bellos-rivier naar de warmwaterbron Fuente de los Baños Aguas Termales ons zullen brengen. Wat een plaatje is deze omgeving: de vergezichten, de imposante natuur, de natuurschatten onderweg. Dit is puur genieten.

Kayakken op het El Grado-meer

Kajakken, dat hebben we al vaker gedaan. Onder andere in de Ardennen. Ook super, maar de tocht van vandaag, die is naar verluidt echt magisch. Gids Maité legt de groep nog enkele beginselen uit, onder andere wat je moet doen moest je kajak onverhoopt omslaan. Niet dat we dat verwachten, maar je weet het inderdaad maar nooit. Het water van het Del Grado-meer heeft een unieke blauwe kleur en ook hier speelde de pracht van de natuur al haar troeven uit. Lunchen doen we op een schaduwrijk strandje, waar de kinderen – nadat de gids de waterdiepte nog eens extra heeft gecontroleerd – veilig kunnen cliffjumpen. Over en over, zo vaak ze maar willen, al hou ik wel elke keer mijn hart vast, zeker wanneer Andy het ook probeert. Daarna stappen we weer onze kajaks in om de serene omgeving en enkele open grotten langs het meer te verkennen. Zo’n fijne dag verdient een leuke afsluiter en samen met de andere gezinnen genieten we op de terugweg van een welverdiend terrasje.

Tuben in plaats van raften

Vanwege een nabijgelegen bosbrand was het helaas niet mogelijk om de laatste dag te gaan raften, een activiteit waar Len en Loesie echt heel hard naar uit hadden gekeken. Maar, in plaats daarvan konden we gaan tuben op de rivier, een geweldig alternatief! We zaten in grote opblaasbare banden en lieten ons meevoeren door het water. De stroomversnellingen zorgden voor enkele spannende ritten, terwijl de rustigere stukken ideaal waren om van het landschap te genieten. Het was een ontspannen en plezierige manier om de rivier te verkennen voor jong en oud. Ook deze keer lag al het nodige materiaal zoals banden, tassen en een leesbare stafkaart klaar om ons een zorgeloze dag te geven. Topservice!

Over het Family Adventure Basecamp Añisclo

Overnachting

In dit Family adventure basecamp heb je de mogelijkheid om te slapen in je eigen tent, een tent van de organisatie of een bungalow. Wij kozen om te overnachten in een familietent van de organisatie. Deze tent was, naar onze mening, voorzien van alle comfort. Bedden bestaande uit lattenbodems en matrassen, een open legkast voor al je kleding en stopcontacten om alles op te laden. Alle tenten hadden ook een nachtlampje en sfeerverlichting. Ondanks de warme dagen overdag koelde het ‘s nachts voldoende af.

Sanitaire blok

Bij aankomst op het basecamp waren we aangenaam verrast door de netheid van de sanitaire blok. De douches waren altijd een welgekomen moment, wat een zegen was na een dag vol avonturen zoals hiking en canyoning. De toiletten waren schoon en goed verlicht, met voldoende toiletten. Ze werden meerdere keren per dag schoongemaakt, wat zorgde voor een frisse en hygiënische omgeving.

Heerlijk eten

We werden elke dag getrakteerd op heerlijke en voedzame maaltijden, met elke ochtend een mooi verzorgd ontbijt, inclusief een uitgebreide selectie broodjes, croissants, vers fruit, yoghurt, granen en verschillende soorten beleg zoals kaas, ham, chorizo en boter, alsook warme opties, zoals roerei en spek. Tijdens het ontbijt hadden we de mogelijkheid om een lunchbroodje te maken voor later op de dag. Elke avond genoten we van een heerlijke en gevarieerde maaltijd, met naar keuze water of wijn. De maaltijden waren altijd vers, goed bereid en er was voldoende variatie om iedereen tevreden te stellen. Ook de vegetariërs.

Animatie

Elke avond tussen 20 en 22 uur was er een breed aanbod van activiteiten voor de kinderen. Enkele hoogtepunten waren een bosspel en avondzwemmen in de rivier nabij het basecamp. Terwijl de kinderen zich vermaakten, hadden de ouders de mogelijkheid om te ontspannen en te socializen aan de bar. De bar straalde een avontuurlijke sfeer uit die perfect aansloot. Het Family Adventure basecamp bood ook een aantal leuke activiteiten voor de ouders aan zoals een thema-avond en een quiz.

Conclusie

Na een aarzelende start, die volledig buiten onze comfortzone lag, beleefden wij een prachtige week samen met alle andere families. Het plezier om zorgeloos op vakantie te gaan, zonder vooraf alles zelf te moeten plannen en regelen, was een zeer aangename ervaring. Niet hoeven koken en gewoon je vaat wegzetten was dat eveneens. De feedback van Len en Loesie loog er ook niet om: ze hadden een topvakantie en hebben zin in meer! Misschien de canyonspecial in Ordesa, waar je ook de Eserarivier trotseert met hydrospeeds? De Mountain Explorer in het Spaanse hoogtegebergte? Of een Italian Adventure in de machtige Dolomieten? Wij zijn ervoor in!

www.family-adventure.be

Zin in zo’n familiereis? Geïnteresseerden kunnen zich preregistreren via volgend formulier: family-adventure.be/pre-registratie.

#familyadventure #holiday #vakantie #gezinsvakantie #spanje #canyoning #abseilen #avontuur #avontuurlijkereizen #mountainmoments #faroutgreatoutdoors

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!