Home Lees Far Out Online 2016 Fjällräven outdoorproducten in dienst van de natuur

Fjällräven outdoorproducten in dienst van de natuur

0
Fjällräven outdoorproducten in dienst van de natuur
Fjällräven outdoorproducten in de kijker

Sinds de oprichting van Fjällräven – nu meer dan een halve eeuw geleden – is de drijfveer van het merk ‘producten ontwikkelen die het voor de mens makkelijker maken om van de natuur te genieten’. En daar is het zeker in geslaagd, getuige de vele innovaties en klassiekers in het gamma Fjällräven outdoorproducten dat sindsdien het daglicht zagen. En uiteraard zit Fjällräven niet stil…

We schrijven 1950. De jonge padvinder Åke Nordin, pas veertien, geniet van buiten zijn en van lange wandelingen maken in de natuur. Maar die rugzakken die de hele tijd als een oncomfortabele last tegen zijn onderrug dreunen? Nee, die vindt hij maar niets. De eerste stap naar een uitgebreid assortiment Fjällräven outdoorproducten is gezet…

Een lumineus idee

In een tijdschrift leest Åke dat het gewicht hoog en dicht bij de rug moet liggen, om zware lasten te kunnen dragen. Dat brengt hem op een idee. In het vakantiehuisje van zijn ouders timmert hij een houten rugzakframe in elkaar en met de naaimachine van zijn moeder maakt hij een katoenen tas, die hij met leren riemen aan het frame bevestigt. Tijdens zijn volgende tocht in de bergen krijgt zijn ontwerp veel belangstelling. Een aantal collega-wandelaars plaatst zelfs een bestelling en al snel heeft Åke door dat er voor zijn ideeën een markt is… Zo ligt een houten rugzakframe aan de oorsprong van het bedrijf Fjällräven dat Åke Nordin tien jaar later opricht in zijn geboorteplaats Örnsköldsvik.

Geliefde klassiekers onder de Fjällräven outdoorproducten

Inmiddels zijn er al 65 jaar verstreken en worden Fjällräven outdoorproducten gebruikt en gewaardeerd door generaties outdoormensen over de hele wereld. Veel producten zijn uitgegroeid tot klassiekers. De Greenlandjas uit 1968 bijvoorbeeld, uit de ondertussen bekende G-1000-stof, een combinatie van polyester en katoen, die heel sterk is, goed ademt, waterafstotend en zo goed als winddicht is. En dan is er nog de Expedition Dun-jas of de Kånkenrugzak, die werkelijk wereldberoemd is. Veel producten hebben bovendien eervolle onderscheidingen mogen ontvangen voor functie en milieubewustzijn, zoals de Kebbroek en de Kajkarugzak.

Inspiratie uit de natuur

De ontwikkelingen gaan uiteraard verder en de medewerkers van Fjällräven vinden nog steeds de inspiratie voor nieuwe Fjällräven outdoorproducten en -oplossingen wanneer zij zelf in de natuur zijn. De drie doelstellingen die het merk formuleerde, kunnen tellen: slijtvaste, tijdloze en functionele outdoorkleding en -uitrusting blijven ontwikkelen, verantwoord handelen ten opzichte van mens, dier en natuur, en inspireren tot buitenleven en de belangstelling daarvoor in standhouden. Dit onder het motto dat mensen meer begrip hebben voor de natuur als ze meer tijd buiten doorbrengen. Daar zijn wij het volmondig mee eens.

www.fjallraven.com