OutDoor by ISPO – meer platform dan beurs

OutDoor by ISPO - Copyright Messe München
OutDoor by ISPO - Copyright Messe München

De eerste details over OutDoor by ISPO: de nieuwe outdoorbeurs vanaf 2019 in München
OutDoor by ISPO – meer platform dan beurs

Onlangs gingen we voor jullie de nieuwigheden en trends spotten in de wereld van buitensport en avontuur op de jaarlijkse beurs OutDoor in Duitsland. Dat die voor de allerlaatste keer in Friedrichshafen plaatsvond, was toen al geen geheim meer. Vanaf 2019 neemt de Messe München het roer over. Afgelopen week vond daar een groot kick-off event plaats, waarop de eerste details van het nieuwe concept werden prijsgegeven. Sleutelwoord: beleving!

München heeft het label van outdoor mekka al verdiend, als hoofdstad van het groene Beieren met de groene Allgäu en de majestueuze Alpen zalig voor de deur. Er is een oneindig aanbod aan buitensportactiviteiten rond, en zelfs midden in de stad – moedige surfers komen er op een golf in de Eisbach hun kunsten tonen. Urban outdoor heet dat. De „Isar Valley“ is bovendien een Europees knooppunt voor grote spelers in de digitale wereld geworden. En die digitale wereld vindt meer en meer aansluiting op de outdoormarkt.

nullOutDoor by ISPO – Copyright Messe München

Voor Mark Held, de secretaris-generaal van de European Outdoor Group, is de grootste uitdaging de enorme dynamiek van de sector: de steeds veranderende wereld van de outdoor, aangedreven door nieuwe technologieën en verwachtingen van de eindverbruiker. Mode, lifestyle en outdoor zijn steeds meer overlappende werelden. Bovendien zitten we met „een jonge generatie die steeds minder sportief is, zich volpropt met junkfood en door de technologie bediend wordt.“

Volgens Held is het de opdracht van outdoor bedrijven en producenten, om de mens voorop te stellen en te volgen, daarbij open minded te blijven, en high quality buitenbeleving aan te bieden. De EOG ziet OutDoor by ISPO als een platform voor de gehele sector, dat merken, industrie en consumenten verbindt, zonder oogkleppen, en dat geen 4 dagen, maar 365 dagen per jaar.

Volgens Tobias Gröber, hoofd van de ISPO Group, is outdoor meer dan een plaats, het is een mindset, een houding, en deel van onszelf. Hij benadrukt dat alle mensen geboren ontdekkers zijn en durft zelfs te poneren dat in het nieuwe concept „belevenissen belangrijker zijn dan producten.“

OutDoor by ISPO zal heel concreet ruimtelijk ingedeeld worden in 3 grote segmenten:
Core outdoor is de kern van de beurs en vormt het belangrijkste segment. Daarin gaat het om de traditonele buitensporten als wandelen, klimmen, kamperen, e.d. Outdoor+ voegt daar nog activiteiten als yoga, trailrunning, mountainbiken en urban outdoor aan toe. De zogenoemde X-industry of „cross-industrie“ gaat nog ruimer, met reizen, surfen, outdoor digital, innovaties en start-ups.

OutDoor by ISPO blijft een vakbeurs, en dus beperkt toegankelijk, maar het brede publiek zal tegelijkertijd op OutDays Munich in de watten gelegd worden, een speciale reeks events in de binnenstad.

Noteer alvast deze data:
30 juni – 3 juli 2019: OutDoor by ISPO, Messe München

Meer info vind je op deze website.
Standhouders kunnen zich alvast hier aanmelden.

Tekst: Lotte Stevens