Verslag oriëntatieloop Lowe Alpine Mountain Marathon

Daar zit je dan , eindelijk, op de trein, na maanden van training ben je eindelijk op weg, Judgement day (allé weekend), here I come! Ondanks dat het onder de Europese unie valt, althans voorlopig toch nog, is een reis naar New York of Tokyo een pak simpler dan the Isle of Harris. De sequentie gaat als volgt: trein naar Schiphol, vliegtuig naar Inverness, auto naar Ullapool, Boot naar Stornoway en als laatste de bus naar Tarbert. Dit alles om te kunnen lopen?!

We zijn het ondertussen gewoon om op onze GSM de vliegtuigmodus in te schakelen, maar deze gewoonte voor een horloge heb ik in verre nog niet. De vliegmodus breekt alle draadloze communicatie vanaf het apparaat af. Je kunt het blijven gebruiken voor het verzamelen van activiteiten, maar je kunt het niet meer gebruiken bij trainingssessies met een hartslagsensor en je kunt je gegevens niet meer synchroniseren omdat Bluetooth is uitgeschakeld. Wel heb ik bij aankomst in Inverness direct een synchronisatie gedaan met de smartphone om het uur bij te werken.

Mij op dat moment nog niet bewust van het belang van synchronisatie, ik wou gewoon eenvoudig het uur bijwerken. Maar een synchronisatie werkt niet enkel het uur bij of je sportprofielen, het update ook je assisted GPS! De M430 gebruikt Assisted GPS (A-GPS) om een snel satelliet contact te verkrijgen. De A-GPS-gegevens geven de voorspelde posities van de GPS-satellieten door aan je M430. Zo weet de M430 waar hij de satellieten moet zoeken en daardoor is hij in staat hun signalen binnen enkele seconden op te vangen, zelfs onder moeilijke ontvangst condities. De A-GPS-gegevens worden eenmaal per dag bijgewerkt. Het nieuwste bestand met A-GPS-gegevens wordt automatisch bijgewerkt naar je M430 wanneer je deze met de Flow webservice synchroniseert. Als je je M430 via de Flow app synchroniseert wordt het bestand eenmaal per week bijgewerkt. En dit mocht ik aan de lijve ondervinden.

LAMM (c) Ben Van Dyck

Vrijdagochtend, 9.00, net van de bus gestapt, coördinaten gekregen van de checkpoints, adrenaline gaat door het lichaam, we plotte de route uit, halen het kompas boven en schieten op doel. Laten we rustig beginnen zeg ik nog tegen m’n partner, terwijl ik een oriëntatieloop profiel opzet met zelf samengestelde display, het wordt een lange dag. Om dat moment toont Mister Murphy, en zijn wet, zich voor het eerst. Wat in al die tijd, tijdens de voorbereidingen & trainingen, in luttele seconden op het scherm verscheen, GPS OK, duurde nu een eeuwigheid. Erger nog, de horloge spoorde me aan om niet meer te bewegen. Daar stond ik dan in het midden van de highlands als een standbeeld, m’n arm in de lucht gestoken hopende dat ik hierdoor sneller signaal zou vinden, in tussentijd voorbijgestoken worden door andere teams alvorens te zijn gestart! De GPS die tergend langzaam optelt to 90% om dan te herstarten op 40%. Minuten vlogen voorbij net als de startende teams. Ontelbare keren herbegon de GPS op 40%, tot ik het niet meer kon verdragen. Dan maar zonder en vol frustratie vertrokken we de eerste helling op in een tempo dat iets te hoog lag om nog niet helemaal opgewarmd te zijn.

Ons eerste checkpoint lag op 490 meter, gevolgd door enkele km’s lopen op een bergrug, ongetwijfeld moet ik daar betere ontvangst hebben dan in de vallei waar we vertrokken waren, ook al was die redelijk weids. Het mocht niet baten, buiten het verorberen van onnoemelijk veel batterij power, reageerde de GPS niet. Het was me ondertussen al beginnen dagen dat mijn smartphone misschien wel zou kunnen helpen om de locatie van de GPS door te geven, zonder iets af te weten van assisted GPS. Tenslotte zou het netwerk toch al aangeven waar in Schotland we zaten, ten minste als er een netwerk te vinden zou zijn. Het 2de checkpoint lag op het topje van een berg met netwerk ontvangst, waar de 90% zich transformeerde naar GPS OK na een synchronisatie met de Polar Flow app.

Donkere wolken verdwenen van mijn voorhoofd en zonnestralen verlichten mijn gezicht. Eindelijk kon dit speelgoed gebruiken in omstandigheden waar ik me al die tijd op had voorbereid. Eén ding maakt eik me nog zorgen over, namelijk, dat grote stuk power dat reeds uit de batterij gegeten was op zoek naar GPS signaal. Ik had weliswaar de nauwkeurigheid van de GPS verminderd naar normal mode, om langer toe te komen met de batterij. Tenslotte zouden we ongeveer 14 lopen over twee dagen gedurende welke we ons traject zouden registreren. Lightweight is een sleutelwoord wanneer je je door de highlands begeeft, dus geen powerbank en opladen aan het mid-camp was geen optie.  Er zijn verschillende settings in nauwkeurigheid van de GPS mogelijk die je dan voordeel in battery lifetime geven.

GPS nauwkeurigheid:

  • 1 s bij GPS-registratie met hoge nauwkeurigheid
  • 30 s bij GPS-registratie met normale (medium) nauwkeurigheid
  • 60 s bij GPS in energiebesparende modus
  • Batterijleven:

  • tot 8 uur training met GPS in “high mode” en optische hartslag of
  • tot 20 uur training met GPS in “normal modus” en optische hartslag of
  • tot 30 uur training met GPS in de energiebesparende modus en optische hartslag of
  • tot 50 uur training met GPS in de energiebesparende modus en een Bluetooth Smart-hartslagsensor of
  • 20 dagen als alleen tijdmodus wordt gebruikt bij het volgen van dagelijkse activiteit.
  • De levensduur is afhankelijk van veel factoren, zoals de temperatuur van de omgeving waarin je je M430 gebruikt, de functies en sensoren die je gebruikt en de batterij leeftijd. Bij gebruik van Smart notifications en frequent synchroniseren met Flow app neemt de gebruiksduur van de batterij ook af. De gebruiksduur neemt merkbaar af bij temperaturen onder nul. Als je de M430 onder je jas draagt, blijft hij warmer en neemt de gebruiksduur toe.

    Bij het verlaten van de high modus setting krijg je batterij leeg bij maar offer je ook enkele features op. Dit kan gaan van actuele snelheid, automatisch pauzeren of running Index; die je alleen gebruiken kan als je een stride sensor hebt.

    Polar M430 features terug naar startTerug naar de start

    Voor het Far Out team junior eindigde het event veel te vroeger dan verwacht. Op dag 1 na een km of 12 sloeg mijn teamgenoot zijn voet om. We hebben nog geprobeerd om op een rustigere manier de eindstreep van dag 1 over te kruipen, maar het mocht niet baten. Fjell running, wat je moet doen in de Schotse highlands, geen trailrunning is onverbiddelijk. Met een blik op de kaart, een gezond beslissing en een terug naar start, een ontvangt geen €2000, pijl op de M430 bliezen wij de aftocht. De functie Terug naar start begeleidt je terug naar het startpunt van je sessie.

    M’n teamgenoot met zijn voeten in de lucht en ik ontgoocheld en vol testosteron, na maanden van trainen, om de hooglanden te trotseren. Ik besloot dan maar om op dag 2 een training day op te zetten waar ik zowel mijn eigen fysiek even kon verifiëren als de Polar M430 eens voluit gebruiken.

    Omdat ik alleen op pad zou gaan besloot ik een niet al te groot gebied te bestrijken. Na het selecteren van een 7 tal checkpoints, die ik veiligheidshalve aan mijn teamgenoot mededeelde, vertrok ik op pad om me persoonlijk te challengen. Omdat ik geen beschrijving van de checkpoint locatie had , enkel een een aangeduide zone, verliep het lokaliseren niet altijd even vlot. Van de 7 checkpoints heb ik er eentje links laten liggen. Om de sporthorloge te testen en achteraf op flow;Polar.com mijn data te analyseren, was het vinden van een checkpoint het afsluiten van een lap. Mijn 2de checkpoint was de misser. Na een kwartier rondjes lopen op wat ik dacht dat de locatie zone zou moeten zijn, besloot ik maar de knop in te drukken en het als een lap te beschouwen. De andere gingen vlotjes en bij het afsluiten van elke lap kon ik de gemiddelde bekijken en zien of ik nog op hetzelfde tempo verder kon.

    Meten is weten

    Ik had besloten verder te lopen met hetzelfde batterij volume als de dag ervoor. Een van de testen die we als Far Out belangrijk vonden is de levensduur van de batterij. Als je op avontuur gaat moet deze lang meegaan. We hadden gekozen voor de normal modus, met 20 uur batterij, waarvan we op dag één vanwege het akkefietje met Murphy’s GPS al heel wat “jus” kwijt waren. Tussen checkpoint 3 en 4 kreeg ik een boodschap op de M430 dat er nog welgeteld 1 uur batterij leven over was? Geschrokken en bezorgt, begon ik te rekenen in m’n hoofd. Polar had op dag 1 maar 10 uur geregistreerd en vandaag bijna 2., Natuurlijk had ik 2 uur geprobeerd om een GPS signaal te vangen op dag 1. en ik zou vandaag nog een dikke 2 uur verder moeten. Er zat niets anders op dan verder te lopen en hopen dat deze test als nog goed afliep, wat ook is gebeurd. Maar registreert niet enkel checkpoints als lap , maar ook bruggen of andere objecten om meer tussentijdse gegevens te hebben.

    Na 3 uur en 53 minuten had ik 19,6 km afgelegd en 1220 hoogtemeters gedaan. De batterij had stand gehouden tot aan het einde. Verrast maar blij dat de Polar me toch deze kleine zege gunde, liep ik over de finish het basis kamp binnen. En kleine toelichting was nodig toen ze vroegen waar mijn partner was, maar niemand keek raar op toen ik zij dat ik even in m’n eentje was gaan trainen.

    Export sessions GPX, TCX of CSV

    Bij vele events wordt er gevraagd je route op kaart uit te tekenen of een GPX of TCX file. Dit is niet anders bij de LAMM. Hand is als je je route kan overzetten via een formaat naar keuze: GPX, TCX of CSV.

    Polar M430 export sessionsPolar event programs

    We hebben voor het LAMM event onvoldoende tijd gehad om het smart coaching systeem van Polar te verifiëren? Maar onze collega product reviewers zijn vol lof over deze functie.Wat Polar onder andere onderscheidt van de andere merken, is het vermogen om de loopgegevens van het horloge om te vormen tot een praktische grafieken en begeleiding. Polar heeft de gepatenteerde Smart Coaching en het adaptieve Polar Running Program evenals slaapregistratie en recuperatie metingen. In combinatie met Polar Flow is hij een betrouwbare loopcoach die gepersonaliseerde feedback geeft, een aangepast trainingsschema kan opstellen en atleten live begeleiding kan bieden tijdens de diverse fasen van hun trainingssessies. Het Running Program van Polar houdt rekening met de trainingshistoriek en de huidige activiteitsniveaus, bepaalt een datum voor het einddoel en werkt in luttele seconden een gepersonaliseerd loopprogramma uit. Als je kiest voor de Polar kun je je dagelijkse trainingsplannen uploaden naar hun Polar om bijvoorbeeld te trainen met intervalbegeleiding en hartslagzones. Je kunt ook Polar-video’s over kracht- en core training raadplegen in de Polar Flow-app om ze te integreren in de wekelijkse training.