Test verschillende Polar M430 features

Polar M430 features

De Polar M430 herbergt een scala aan handige features. Ze allemaal testen en bespreken, vergt een boekwerk. Wij haalden er de interessantste Polar M430 features uit.

Het lijstje:

  • Optische hartslagmeting via de pols GPS, en dus back to start functie en met die GPS meet je afstand en snelheid, en dat heel nauwkeurig
  • Dagelijkse activiteiten
  • Multisport dus niet alleen voor fietsen en hardlopen maar ook voor skiën en bv basketball, kayaking, indoor rowing, …
  • Verbinding met je telefoon via Bluetooth Smart
  • Waterdicht tot 30 meter
  • Terug naar start GPS functie
  • Running Estimator
  • Via Polar Flow kun je, de schermindeling naar eigen voorkeur instellen
    • 5 hartslagmeter zones
    • Terug naar start functie
    • Laptiming
    • PR statistieken, van Polar niet Strava
    • Intervalfunctie
    • Warming up functie
    • Slaapmeting (deze wordt automatisch geactiveerd)
    • Verschillende display weergaven voor de klok
    • Backlight (fel)

Polar M430 features fitnesstestEen van de eerste dingen die me opvielen is de fitness test. Deze meet je conditieniveau aan de hand van je pols hartslag terwijl je ligt en je ontspant. De Polar Fitness Test (conditietest) met ingebouwde hartslagmeting is een eenvoudige, veilige en snelle manier om je aerobe (cardiovasculaire) conditie in rust te meten. Het resultaat, de Polar OwnIndex, is vergelijkbaar met de maximale zuurstofopname (VO2max), die vaak gebruikt wordt voor het bepalen van de aerobe (cardiovasculaire) conditie. Ik heb natuurlijk mijn resultaten nog van de klinische test waar ik met mijn maximale zuurstofconsumptie per kg zeer goed scoorde: VO2 max/kg = 52     

Deze score is natuurlijk afhankelijk van je leeftijd, training en genetische aanleg. De classificatie, waar Polar je in verdeeld, is gebaseerd op literatuuronderzoek van 62 studies waarbij de VO2max rechtstreeks werd gemeten bij gezonde volwassenen in de Verenigde Staten, Canada en 7 Europese landen. Ik begon langzaam onder de indruk te komen van dit nieuwe speelgoedje, iets beweren of op papier neerpennen is een ding, maar dit op een gebruiksvriendelijk manier in realiteit omzetten …

De functie Continue hartslag meet je hartslag 24 uur per dag. Met deze functie kun je je dagelijkse calorieverbruik en je activiteit nauwkeuriger meten, omdat ook fysieke activiteiten met heel weinig polsbewegingen, zoals fietsen, kunnen worden geregistreerd. Je hartslag wordt elke paar minuten gemeten. Als je hartslag verhoogd is tijdens de meting, begint de functie Continue hartslag je hartslag te registreren. De registratie van je continue hartslag kan ook starten op basis van je polsbewegingen, bijvoorbeeld als je ten minste één minuut op hoger tempo wandelt. De registratie stopt automatisch als je activiteitsniveau te laag wordt. Onder Mijn dag kun je bekijken wat je hoogste en laagste hartslagmeting van de dag is en wat je laagste hartslagmeting van de afgelopen nacht was.

De optie Sportprofielen instellen is en blijft fantastisch. Niets zo lastig als een vol scherm waar je maar twee waarden van wil weten. Polar heeft voor zowat elke sport een profiel gemaakt. In dit profiel kan je instelling aanpassen naar je voorkeur: heart rate bpm or %, speed/pace settings, heart rate zone settings (specifiek voor dit sportprofiel) en je sporthorloge display settings. Welke gegevens wil je op welk scherm zien staan, alleen je hartslag of alleen je snelheid en afstand.In de Polar Flow app kun je nieuwe sportprofielen toevoegen en deze naar je M430 synchroniseren; zo kun je een lijst maken van al je favoriete sporten. Je kunt maximaal 20 sporten tegelijk op je M430 instellen.

De Running Index is een gemakkelijke manier om de wijzigingen in je hardloopprestaties te volgen. De Running Index-waarde is een schatting van de maximale aerobe loopprestaties, welke beïnvloed wordt door de aerobe conditie en de loop efficiëntie. Door in de loop der tijd je Running Index te registreren, kun je je voortgang volgen. Verbetering betekent dat lopen in een bepaald tempo minder inspanning kost, of dat je tempo hoger is bij een bepaald inspanningsniveau. Je kan de voortgang volgen op de Polar Flow webservice.

Deze Running Estimator is een interessante functie van Polar. Hij geeft op het scherm tijdens het hardlopen aan hoe lang het nog duurt voordat je bij de finish bent als je je huidige snelheid aanhoudt. Ook kan hij je zo beter coachen op weg naar een nieuw persoonlijk record als je dat wilt.

Geen touchscreen, wat tegenwoordig de standaard wordt, is mijn inziens, positief. Heb je al is geprobeerd met natte vingers je Iphone te bedienen? Het zou wel eens moeilijk kunnen worden om tijdens het zwemmen of zelf met bezwete vingers je sporthorloge te bedienen. De Polar M430 is zwem- en dus waterbestendig.

Lees verder: Verslag oriëntatieloop Lowe Alpine Mountain Marathon

Tekst en test: Ben Van Dyck