Eco nieuwsflash: sommige merken doen net dat ietsje meer

Duurzaamheid is allesbehalve een hol begrip in de buitensport- en outdoorwereld. Hoe anders kan je echt genieten van activiteiten in de natuur. Sommige merken doen net dat ietsje meer. Ken je deze initiatieven bijvoorbeeld al?

Rudy Project – Ride to Zero 

Met 35 jaar is het Italiaanse Rudy Project een van de oudste sportzonnebrilbedrijven ter wereld. Tegenwoordig maakt Rudy ook fiets- en sneeuwhelmen voor zowat alle disciplines en niveaus. Hun filosofie? Ride to Zero! Elk product en elke actie heeft die missie in het achterhoofd, om uiteindelijk de milieu-impact van hun producten, verpakkingen en organisatorische processen te minimaliseren. Een behoorlijke uitdaging, maar wel een waar Rudy Project voluit voor gaat. Tegen 2030 wil het merk de UN-doelstellingen hebben bereikt. rudyproject.com/ww/en/ridetozero/ridetozero.html

BUFF® – Do More Now

Buff zet grote stappen om collecties duurzamer te maken. Inmiddels zijn meer dan 33 miljoen plastic flessen gerecycleerd en gebruikt voor producten van Buff. Zo bestaat de Buff Coolnet UV+ (€ 17,95) uit 96% gerecycleerd materiaal. Dat zijn twee plastic flessen. En elke fles telt. Dag in dag uit, jaar in jaar uit, stelt Buff onze planeet centraal in datgene wat zij doen. buff.com/do-more-now

Biolite klimaatneutraal

BioLite, de startup gevestigd in urban jungle New York City, ontwikkelt off-grid energieproducten voor zowel de outdoorindustrie als opkomende markten. Blikvangers zijn de compacte, draagbare houtkacheltjes die thermo-elektrische technologie gebruiken om bruikbare elektriciteit te produceren uit de hitte van hun vuur. Een prachtige afgeleide is de Campstove + Complete Cook Kit op de foto hiernaast (€ 299). Sinds 2019 is BioLite Climate Neutral-gecertificeerd. Organisaties die dit label dragen nemen hun verantwoordelijkheid door hun CO2-uitstoot te meten, terug te dringen en te compenseren. Iets wat de nieuwe ‘lage lat voor duurzaamheid’ moet zijn, aldus BioLite. climateneutral.org/brand/biolite

LifeStraw Give Back

LifeStraw is van mening dat je als bedrijf je duurzame doelen niet kunt bereiken zonder ook een positieve impact te hebben op mens en planeet. Vandaar hun keihard engagement: voor elk verkocht product een schoolkind in een ontwikkelingsland een jaar lang helpen aan schoon drinkwater! Op productvlak is de LifeStraw Go Tritan Renew de nieuwste innovatie. Deze 650 ml waterfles met ingebouwde filter is gemaakt van 50% gerecycleerd plastic. Gewoon vullen met gelijk welk water en je kan er zo uit drinken. De filter neutraliseert 99,99% van alle bacteriën, parasieten en microplastics. lifestraw.com/pages/doing-good en climateneutral.org/brand/lifestraw-2019

Lees ook:

Duurzaamheid in de outdoorsector

Tenerife trailrunning