Duurzaamheid in de outdoorsector: 5 trends

Duurzaamheid in de outdoorsector
Duurzaamheid in de outdoorsector

In Far Out en op Farout.be lees je geregeld wat de outdoorsector onderneemt om zijn impact op mens en milieu te verkleinen. Goed nieuws: steeds meer merken springen op de kar. Waar sommige zweren voor natuurlijke grondstoffen, focussen andere op recyclage of de arbeidsomstandigheden waaronder hun outdoorspullen worden gemaakt. Enkele schoolvoorbeelden van duurzaamheid in de outdoorsector.

Duurzaamheid in de outdoorsector

  1. Repareer je kapotte spullen

Patagonia is – zoals je in deze In de Kijker kan lezen – al jaar en dag een voortrekker in het outdoor-duurzaamheidsverhaal. Het merk zet steeds meer in op hergebruik en reparatie van materiaal. Op hun site vind je tips om zelf je spullen te repareren.

  1. Regenjas van gerecycleerde petflessen

Met OutDry Extreme ECO lanceert Columbia een nieuwe productiemethode voor regenjassen, waarbij PFC’s volledig gebannen worden. Macklemore – die met zijn megahit Thrift Store al de lof van tweedehandskleren bezong – testte Columbia’s nieuwste regenjas, gemaakt van 21 gerecycleerde petflessen. Wat de rapper ervan vindt, zie je in een filmpje op blog.columbia.com.

  1. Natuurlijke verzorgingsproducten

Care Plus speelt met haar anti-insectproducten in op de stijgende epidemie van teken en het Zikavirus. Naast producten waarin het chemische deet verwerkt zit, heeft CarePlus ook een lijn met enkel natuurlijke grondstoffen, zoals citroen en eucalyptus. www.careplus.eu

  1. Aandacht voor fabrieksarbeiders

Prana maakt sportieve, modieuze vrijetijdskleding en zweert daarvoor bij de groene regel van drie: 1: het gebruik van ecologische materialen zoals biologisch katoen, gerecycleerd polyester, hennep en gerecycleerde wol. 2: goede werkomstandigheden en een eerlijk loon voor de arbeiders die de spullen maken. 3: duurzame maatregelen tijdens de productie zelf. www.prana.com/sustainability geeft een mooi overzicht van al hun initiatieven.

  1. PVC-vrije reistassen

Vaude – bekroond tot groenste outdoormerk van Duitsland en een grote voortrekker op vlak van duurzaamheid – wil PVC volledig weren uit haar productieproces, en bracht alvast een PVC-vrije reistassencollectie uit. csr-report.vaude.com toont ook de andere inspanningen van het merk.

De groene stem

Het onafhankelijke GreenroomVoice (www.greenroomvoice.com) informeert particulieren over duurzaamheid binnen de outdoorsector. Erg leuk is hun Instagram-account waar ze geregeld merken onder de loep houden.

210317 100% Women Peak Challenge Zwitserland