Home Featured Start 2 Trail: trailtips voor beginners

Start 2 Trail: trailtips voor beginners

0
Start 2 Trail: trailtips voor beginners
(c) Shutterstock

De populariteit van traillopen blijft gestadig groeien, wat we bij Far Out alleen maar toejuichen. Om hindernissen te overwinnen, zoeken traillopers hun grenzen op. De ene keer is dat een opeenvolging van steile hellingen of een bergtop, de andere keer een wilde rivier of een modderige baai. Maar laat je vooral niet afschrikken om je op avontuurlijke trailpaden te begeven. Hier alvast een aantal tips.

Tekst: Kris Clerckx

1 Trek met de juiste uitrusting op pad

Tijdens een lange droge periode en op een weinig technisch parcours kan je nog riskeren om er zonder aangepaste loopschoenen op uit te trekken, maar dat raden we af. Zodra er geklommen, gesprongen of door modder gelopen moet worden, zijn trailschoenen met een goede grip een absolute must. Trailschoenen bieden bovendien zoveel meer bescherming en ondersteuning, waardoor je met het nodige zelfvertrouwen loopt en steile afdalingen durft aangaan. De aankoop van stokken kun je nog even uitstellen, want die zijn pas echt nodig als je aan zware trails in de Ardennen en lange trails in het hooggebergte deelneemt. Een looprugzakje komt altijd van pas voor wat bevoorrading, reservekleding of een regenjasje. Voor wie liever zonder bewegwijzering of buiten het wedstrijdcircuit de trails opzoekt, is een degelijk sporthorloge met gps een must.

2 Hou rekening met afstand en hoogtemeters

Organisatoren van trailevents programmeren steeds meer verschillende afstanden, gaande van pakweg 7 km tot de ultra-afstanden ver boven de 42 km. Wees je ervan bewust dat door technische moeilijkheden en de ondergrond een kilometer traillopen heel wat pittiger is dan diezelfde afstand op asfalt. Daarbij komen nog de hoogtemeters, die in de meeste trailwedstrijden nadrukkelijk worden opgezocht. Om een inschatting te maken van hoe zwaar hoogtemeters tijdens een trail doorwegen, kan volgende formule worden gebruikt: aantal kilometers + (aantal hoogtemeters x 10). 20 km met onderweg 500 hoogtemeters tijdens een trail komt dan overeen met 25 vlakke km op de weg.

3 Train hoogtemeters

Op trailparcoursen in Vlaanderen valt het met die hoogtemeters nog wel mee, maar in Wallonië vinden er heel wat evenementen plaats met een verrassend hoog aantal hoogtemeters. En als je richting hooggebergte wil, is er geen ontsnappen meer aan. Om dan goed voorbereid aan de start van een trail te verschijnen, train je je lichaam best op het maken van veel hoogtemeters. Een eenvoudige manier om bij gebrek aan bergen in ons land klimwerk te simuleren, zijn ‘hills repeats’: loop een steile helling of brug tientallen keren op en af, zodanig dat je na een tijdje lopen op een mooi aantal hoogtemeters uitkomt. Wie over een loopband beschikt, kan uiteraard ook de hellingsgraad van het toestel aanpassen om aan de gewenste hoogtemeters te komen. Of ga voor een klimtraining in groep, zoals Dplusdinsdag, die nu al op zes plaatsen in Vlaanderen plaatsvindt. 

Zell am See-Kaprun - Yoga am Berg (c) Schmittenhöhebahn4 Kracht- en stabiliteitsoefeningen

Springen, draaien en keren. Traillopen vergt heel wat van je lichaam. Behalve voldoende looptrainingen is het belangrijk om geregeld kracht- en stabiliteitsoefeningen in je trainingsprogramma in te lassen. Een leuke oefening met het oog op de bewegelijkheid van de rug is de ‘Cat Camel’ waarbij je achtereenvolgens de positie van een kat en een kameel mag imiteren. Veel bekender is de plank, die dan weer gericht is op het verstevigen van de buikspieren. In overleg met een coach kun je heel persoonlijk gaan werken op die lichaamsdelen waar je blessuregevoeliger bent.

Over naar een ultra!

Net als beginnende lopers op de weg al gauw beginnen te dromen om ooit een marathon te lopen, spreekt bij traillopers finishen in een ultra tot de verbeelding. Verhalen over trails in het hooggebergte van meer dan 100 km prikkelen de zin naar avontuur, al zijn er ook in eigen land straffe trailevents met veel kilometers en hoogtemeters, zoals de Great Escape, Bello Gallico en Legends Trail. Het spreekt voor zich dat deelnemen aan dergelijke trails een voorbereidingstraject van meerdere jaren vergt. Maar het is wel haalbaar. Boeiend is dat bij het traillopen de helden van vandaag nog bijzonder toegankelijk zijn en hun ervaring delen. Karel Sabbe en 3-voudig UTMB-winnaar Xavier Thévenard hebben een trainingsprogramma uitgewerkt voor traillopers, die zich willen wagen aan een ultratrail of andere extreme loopuitdaging. www.ultracoaching.com

The sky is the limit - Duurzaam trailrunnen anno 2021
(c) Mayrhofen Ultraks, Philipp Reiter

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

1 × 1 =