
Tijdens ons rondetafelgesprek over duurzaamheid met Belgische distributeurs kwamen heel wat merken en labels voorbij. Sommige zijn merkeigen initiatieven, zoals Vaude’s Green Shape, andere zijn industriespecifiek.
Het probleem is dat er heel wat gecontroleerde duurzaamheidslabels bestaan, maar er geen is dat alle merken gebruiken. Dat maakt het als consument moeilijk om ze te vergelijken.Hier vijf merkonafhankelijke labels die je wel eens op een etiket ziet staan:
BLUESIGN: controleert en vermindert schadelijke stoffen in de textielproductie, beschermt werknemers en vermindert milieuvervuiling in elke stap van de productieketen.
FAIR WEAR FOUNDATION: geeft aan dat het merk zich inzet voor eerlijke en veilige arbeidsomstandigheden bij kledingfabrikanten door onafhankelijke controles en verbetertrajecten binnen de keten.
B CORP: een certificaat voor bedrijven die voldoen aan hoge sociale en ecologische normen en die regelmatig hun positieve maatschappelijke impact aan- toonbaar maken.
1% FOR THE PLANET: bedrijven met dit label doneren jaarlijks minimaal 1% van hun omzet aan erkende natuur- en milieuprojecten wereldwijd.
GRÜNER KNOPF: een overkoepelend Duits label dat kleding beoordeelt op strikte sociale en milieunormen, van grondstof tot eindproduct.