Home Nieuws Lees Far Out Online 2025 > Lente/Zomer Rondetafel: duurzaamheid in de outdoorsector is niet optioneel!

Rondetafel: duurzaamheid in de outdoorsector is niet optioneel!

0
Rondetafel: duurzaamheid in de outdoorsector is niet optioneel!
© puhhha/Shutterstock

Duurzaamheid is niet langer optioneel. Vooral in de outdoorsector, waar buitensporters en  natuurliefhebbers dichter bij de natuur staan dan wie ook, is het bewustzijn over onze ecologische verantwoordelijkheid enorm gegroeid. Maar hoe vertaalt dit bewustzijn zich concreet bij merken, verdelers en uiteindelijk consumenten?

Belgische distributeurs bevinden zich op een strategische plek tussen internationale merken en lokale retailers en consumenten. Zij kennen als geen ander de realiteit van de outdoorsector in  ons land en zijn perfect geplaatst om te vertellen hoe duurzaamheid in de praktijk wordt gebracht. Nikolai Mels (Hike-a-Way), Fiona Tanyeri (Technolyt) en Nelson Coomans (Elements) delen hun visie en ervaringen over de kansen, uitdagingen en de toekomst van duurzaamheid in hun sector.

Onze gesprekspartners

Nelson Coomans: duurzaamheidscoördinator bij Elements (verdeler van o.a. Craghoppers,  Katadyn, Klean Kanteen, Osprey, Patagonia en Zamberlan)

Nikolai Mels: Vertegenwoordiger bij Hike-a-Way (verdeler van o.a. CMP, HydroFlask, Vaude, Woolpower, Sprayway en Trekmates)

Fiona Tanyeri: marketingmanager bij Technolyt (verdeler van o.a. BioLite, Buff, Jetboil, Lifestraw, Peak Design, Bynolyt, Fab Patch en Rudy Project)

Gesprekstopics

  • Is duurzaamheid in de outdoorsector vanzelfsprekend?
    De roep om duurzaamheid klinkt luider dan ooit in de outdoorwereld – en terecht. Als sector die leeft van de natuur, rust op ons een bijzondere verantwoordelijkheid. Tijdens dit gesprek bleek al snel: merken nemen die taak ernstig. Van het verlengen van de levensduur van producten tot reparatie-initiatieven, PFAS-vrije productie en eerlijke lonen: duurzaamheid is geen trend meer, maar een basisvoorwaarde. Lees verder…
  • Welke meerwaarde hebben duurzame initiatieven?
    De laatste jaren is er een ware versnelling te zien in duurzaam ondernemen. Outdoormerken zetten niet alleen in op verantwoorde productie, maar maken ook werk van reparatie, upcycling, duurzamere verpakkingen en transparante certificering. Bij elk van de verdelers aan tafel blijken er pioniers in het portfolio te zitten, die tonen hoe het anders én beter kan – en tegelijk een nieuwe norm stellen voor de sector. Lees verder…
  • Innovatieve materialen: van bio-based tot hergebruik.
    Gerecycleerde en biogebaseerde materialen maken stilaan hun opmars, maar het gesprek toont dat échte impact verder reikt dan het materiaal alleen. Herstelbaarheid, circulair denken, closed-loop concepten en zelfs abonnementsformules winnen terrein. Duurzaamheid betekent hier: producten ontwerpen met het einde al in gedachten – en tegelijk de consument meenemen in die mindset. Lees verder…
  • Wat zijn de uitdagingen en waar liggen er kansen?
    Duurzaam werken, is geen sinecure. Hogere kosten, complexe ketens en een markt die vaak nog op prijs focust, maken het niet evident. Toch zijn er ook opportuniteiten: betere informatie, repareerbaarheid, minder overproductie en circulaire modellen kunnen de sector vooruitstuwen. Voorwaarde is dat alle schakels in de keten hun verantwoordelijkheid opnemen – inclusief de consument. Lees verder…
  • Hoe ziet de toekomst eruit?
    Waar gaat het naartoe? Volgens de deelnemers: richting minder, maar beter. Verwacht meer duurzame materialen, langere productlevens, circulaire businessmodellen en strengere wetgeving. Merken en verdelers die durven innoveren en samenwerken, kunnen het verschil maken. De toekomst van de outdoorsector? Duurzamer dan ooit – als we samen de juiste keuzes maken. Lees verder…

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

20 − zestien =