
Waar gaat het naartoe? Volgens de deelnemers: richting minder, maar beter. Verwacht meer duurzame materialen, langere productlevens, circulaire businessmodellen en strengere wetgeving. Merken en verdelers die durven innoveren en samenwerken, kunnen het verschil maken. De toekomst van de outdoorsector? Duurzamer dan ooit – als we samen de juiste keuzes maken.
Onze gesprekspartners
Nikolai Mels: Vertegenwoordiger bij Hike-a-Way (verdeler van o.a. CMP, HydroFlask, Vaude, Woolpower, Sprayway en Trekmates)
Nelson Coomans: duurzaamheidscoördinator bij Elements (verdeler van o.a. Craghoppers, Katadyn, Klean Kanteen, Osprey, Patagonia en Zamberlan)
Fiona Tanyeri: marketingmanager bij Technolyt (verdeler van o.a. BioLite, Buff, Jetboil, Lifestraw, Peak Design, Bynolyt, Fab Patch en Rudy Project)
Welke ontwikkeling boekt de komende
vijf à tien jaar de grootste vooruitgang?
Nikolai Mels: “Ik verwacht veel van de ontwikkeling van nieuwe, performante materialen gebaseerd op hernieuwbare grondstoffen. Ook zal het verlengen van de levensduur van producten via onderhoud, reparatie, recycling en upcycling steeds belangrijker worden. Daarnaast hoop ik sterk op uniforme Europese regelgeving met duidelijke certificering voor alle in Europa verkochte artikelen. Dat maakt duurzaamheid transparanter voor iedereen.”
Nelson Coomans: “De grootste vooruitgang ligt in het terugdringen van overconsumptie. Door in te zetten op de langere levensduur van producten, een versnelde transitie weg van schadelijke stoffen en fossiele brandstoffen een eerlijke verloning van arbeiders én de bescherming van onze ecosystemen kunnen we echte stappen vooruitzetten. Dit zijn fundamentele uitdagingen waar we als sector – en als samenleving – de komende jaren samen hard aan moeten werken.”
Fiona Tanyeri: “Ik verwacht dat er een beter evenwicht komt tussen prijs en kwaliteit van outdoorproducten. Door minder, maar bewuster te consumeren (‘consuminderen’) zullen klanten vaker investeren in producten die langer meegaan en van hogere kwaliteit zijn. Dat helpt zowel de consument als het milieu.”
Welke opkomende merken of trends kunnen volgens jullie gamechangers zijn?
Nelson Coomans: “Houdini Circle heeft volgens mij enorm veel potentieel als gamechanger. Hun innovatieve winkelconcept biedt producten niet alleen nieuw, maar ook tweedehands, via verhuur of zelfs via een abonnementsformule aan. Dit zet consumenten aan om anders en bewuster met hun aankopen om te gaan, wat een enorm positieve impact kan hebben op duurzaamheid in de outdoorsector.”
Fiona Tanyeri: “Voor mij zit de echte verandering bij kleinere merken met een sterke passie voor hun product. Deze merken kiezen bewust voor gelimiteerde productie, produceren enkel wat écht nodig is en gaan zo overproductie tegen. Dit bewijst dat kleinere merken met een gerichte aanpak een grote impact kunnen hebben.”
Nikolai Mels: “De opkomst van monomaterialen, waarbij producten gemaakt worden uit één enkel materiaal dat makkelijk te recycleren is, kan een echte gamechanger worden. Dit maakt het mogelijk om producten aan het einde van hun levensduur volledig te recycleren. Merken die hierin investeren, zoals Vaude en Edelrid, lopen hierin al voorop.”
Hoe kunnen merken, distributeurs en retailers, maar ook consumenten beter samenwerken om onze impact te verkleinen?
Fiona Tanyeri: “We moeten transparanter communiceren over de impact doorheen de hele keten – van productie tot verkoop. Daarbij hoort ook het bewust omgaan met social media: minder impulsaankopen stimuleren, en meer inzetten op een duurzaam gebruik en onderhoud van producten.”
Nelson Coomans: “Elke partij in de keten kan dat, binnen de eigen invloedsfeer. Merken moeten duurzame initiatieven nemen in ontwerp en productie. Distributeurs en retailers kunnen duurzaam koopgedrag stimuleren, bijvoorbeeld door geen acties te voeren die overconsumptie aanwakkeren (zoals Black Friday) of door impact- in plaats van volumegerelateerde kortingen te geven. Consumenten kunnen hun bijdrage leveren door bewuster om te gaan met hun aankopen en minder puur vanuit consumptiegedrag te handelen.”
Nikolai Mels: “Transparantie en samenwerking zijn essentieel. Merken, distributeurs, retailers, consumenten en overheden moeten beter communiceren en gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen. Dat kan door bijvoorbeeld bewuster gebruik te maken van producten, maar ook door samen herstel- en recycleermogelijkheden te stimuleren én er gebruik van te maken.”