Loopschoenen met of zonder drop
Loopschoenen met of zonder drop

Loopland lijkt niet te weten wat het wil: oversized, veel drop, drop, weinig drop, geen drop… Drop? Dat is het hoogteverschil tussen hiel en teen. Oversized lijkt ondertussen weer passé en dus kijken we weer vol verwachting uit naar de nieuwe minimalistische modellen. De bedoeling van dit type schoenen: natuurlijk en blessurevrij lopen. Of dat ook het resultaat is, dat is nog steeds een geliefd onderwerp voor discussie.

Het grappige is dat het hoogteverschil tussen hiel en teen in de begintijd van de hardloopschoenen laag was. Eind jaren 60, aan de vooravond van de hardloopboom, hadden de meeste schoenen een drop van 4 à 6 millimeter. Een generatie later deden luchtkussens, gelpads en torsie-stabilisatie hun intrede. Hoe meer cushioning, hoe meer men moest compenseren, en dus werd het verval tussen hiel en teen steeds groter. Plotsklaps hadden schoenen een drop van 8 à 12 millimeter, tot zelfs 15 mm in de Nike Shox Turbo.

En toen… waren er Burn to Run, Vibram FiveFingers, blootvoetsfanaten en even later Nike Free en minimalistische lopers. En voor- en tegenstanders van de blotevoetentechniek.

Maar, waar gaat het nu eigenlijk om?

  • Schoenen met veel drop (meer dan tien millimeter) vangen meer schokken op en versnellen de afrol. Je lichaam (voeten, enkels, kuiten, knieën, quads en onderrug) fungeert dus minder als ‘buffer’. Nadeel: deze schoenen zijn zwaarder en minder stabiel op technisch terrein.
  • Modellen met een drop van zes à acht millimeter nodigen de loper uit om een natuurlijkere loopstijl aan te nemen en dus meer op de middenvoet te landen. Ook moeten je eigen pezen en spieren weer aan het werk om schokken op te vangen, net zoals je blootvoets zou moeten doen.
  • Meet de drop vier millimeter of minder, dan is er echt sprake van een minimalistisch of bijna-blootvoets model. Door de veel dunnere zool zijn deze schoenen veel lichter (tot slechts een dikke 100 gram) en moet je er echt mee op je middenvoet (leren) landen. Als je hiermee op je hak blijft landen, is een blessure bijna gegarandeerd.

Maximale belevenis

De redenen om natuurlijker te gaan hardlopen zijn divers: de beleving (contact met de grond), actiever lopen (korter grondcontact) of het vermijden of overwinnen van blessures (door het ontwikkelen van een natuurlijkere looptechniek). Sommigen voelen zich ook meer een ‘oermens’ op net geen blote voeten, of zetten zich graag af tegen de nu nog grotere groep. Hoe dan ook: op minimalistische schoenen heb je meer voeling met de ondergrond en met de manier waarop je loopt, wat je stimuleert om je techniek te verbeteren en dus – daarover is de consensus toch al bijna bereikt – op je middenvoet te landen.

Een goede looptechniek kan je in principe met elke schoen aanleren, maar met minimalistische schoenen gaat dat beter en sneller, omdat je meer feedback krijgt. Maar om een goede looptechniek ook vol te houden en de krachten tijdens de landing goed op te vangen in de banden en gewrichten van voeten en benen is en blijft het een must om je uithoudingsvermogen geleidelijk te trainen, je rompspieren te versterken (buik, rug, bekken) en tijdens de opwarming ook rekoefeningen te doen.

De perfecte drop

Wat nu de perfecte drop is? Dat is volgens ons persoonlijk. Uiteindelijk gaat het erom dat je een schoen vindt waarmee je gezwind en blessurevrij door de natuur kan bewegen. Heb je een trailrunner in je kast waarop je prima loopt en verdwijnt het ‘lekkere’ pijngevoel in je voeten of benen na een rustdag of een keer goed stretchen? Houden zo, al kan afwisselen geen kwaad. Is dat niet het geval, dan kan je zeker een minimalistisch model overwegen.

Ben je om welke reden dan ook op zoek naar een minimalist, let dan op het volgende.

  • Bij de aankoop: wat vind je het belangrijkst? De drop, het gewicht, flexibiliteit, bescherming, het materiaal, de pasvorm, een combinatie van deze dingen of nog iets helemaal anders? Laat je voeten en loopstijl uitlezen in een gespecialiseerde hardloopzaak en vraag om deskundig advies (van iemand die ook openstaat voor minimalistische schoenen, dat spreekt voor zich).
  • Tijdens het inlopen: geef je lichaam de tijd! Pas je looptechniek indien nodig aan, train geleidelijk en wissel af met je oude schoenen. De overstap van een model met een hak van twaalf millimeter naar een zonder is groot, en daar tussenin zitten nog heel wat mogelijke schoenen ter overbrugging.
  • Daarna: er is niets mis met afwisseling, integendeel. Een andere schoen, een andere work-out, een andere route, ander terrein. Er is maar één ding dat telt: ga naar buiten en enjoy!