Home Lees Far Out Online 2016 Patagonia en duurzaamheid gaan outdoor

Patagonia en duurzaamheid gaan outdoor

0
Patagonia en duurzaamheid gaan outdoor
In de kijker Patagonia en duurzaamheid

Dat we als outdoorliefhebbers oog en aandacht hebben voor natuur en milieu, lijkt ons nogal vanzelfsprekend. Hoe minder natuur, hoe minder mogelijkheden om er onze favoriete sporten in te beoefenen. En of dat nu hiken, klimmen, trailrunnen of mountainbiken is, een prachtig mooie natuur in een gezonde omgeving zijn voor outdoorliefhebbers een absolute vereiste. Ook Patagonia en duurzaamheid gaan al langer samen.

Duurzaamheid en ecologie zijn voor Patagonia meer dan een holle marketingkreet. Al vanaf zijn oprichting in 1973 concentreert Patagonia zich daadwerkelijk op het beschermen van het milieu. Sinds 1985 doneert Patagonia 1% van zijn verkoopopbrengsten aan milieu-initiatieven. Ook zet het zich actief in om overconsumptie en overproductie van kleding wereldwijd terug te dringen.

Patagonia en duurzaamheid

Mihela Hladin, Environmental & Social Initiatives Manager Patagonia Europa: “Met die 1% – ondertussen omgedoopt tot ‘Earth Tax’ – ondersteunen we wereldwijd grassroots activists, omdat we het belangrijk vinden om initiatieven die vanuit burgers en gemeenschappen groeien te ondersteunen. Op die manier creëren we ook een veel grotere betrokkenheid.” In België schaart Patagonia zich achter de Sea First Foundation, een organisatie die zich inzet voor voorlichting en bewustwording van consumenten over de slechte situatie waarin de oceanen verkeren en de problemen die dit teweegbrengt voor mens, dier en natuur. Daarnaast probeert Patagonia ook het goede voorbeeld te stellen, vastgelegd in de bedrijfsmissie: ‘Build the best product, cause no unnecessary harm, use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis.’

Don’t buy this jacket

Met de campagne Don’t buy this jacket riep Patagonia op enkel te kopen wat we daadwerkelijk nodig hebben. Consumenten begonnen op die manier bewuster om te gaan met hun kleding en eigenlijk met al hun bezittingen. Het bedrijf is ook voorlopers op het gebied van duurzame innovatie. Zo schakelde Patagonia als eerste over op 100% organisch katoen en ging als eerste gerecycled polyester toepassen in de producten. Anno 2016 bevat de ruime collectie tevens hennepproducten, wetsuits op basis van biorubber en ruim 200 Fair Trade Certified-artikelen.

Worn Wear

Het meest recente en opvallende initiatief is Worn Wear. Mihela Hladin: “Met ons Worn Wear-programma proberen we de relatie die mensen met hun kledij hebben, te veranderen. Duurzamer met onze materialen omgaan is misschien wel het meest belangrijkste wat we voor de planeet kunnen doen. Door kledij te produceren die langer meegaat en de gebruiker te overtuigen dat kleding ook eenvoudig te repareren is, verminderen we de algemene consumptie. Maar daar houdt het niet mee op. We garanderen en herstellen al onze spullen. In Noord-Amerika alleen doen we meer dan veertigduizend herstellingen per jaar.” Is de kleding afgedragen? Stuur ze dan terug, dan zorgt Patagonia voor de verwerking en recyclage ervan. Dit alles is vastgelegd in de Ironclad Guarantee die Patagonia op al zijn producten afgeeft.

www.patagonia.com