Outdoormerk Vaude, koploper in duurzaamheid

Outdoormerk Vaude, koploper in duurzaamheid -

“De voorloper in duurzaamheid zijn, is niet gemakkelijk, maar het is de enige manier waarop ik een bedrijf wil leiden”, aldus Antje von Dewitz, CEO van outdoormerk Vaude. Het lukt het Zuid-Duitse familiebedrijf meer dan aardig. Vaude is uitgegroeid tot een schoolvoorbeeld in de outdoorsector en ontving begin dit jaar op vakbeurs Ispo Munich terecht de Eco Achievement Brand Award en vijf andere begeerde trofeeën voor innovatie en duurzaamheid.

‘Practise what you preach’ geldt voor outdoormerk Vaude al decennia. In 1994  tartte het met Ecolog, een recyclagesysteem voor kleding uit polyester, in 2001 kreeg Vaude als eerste outdoorbedrijf het Bluesign-ecolabel toegekend en sinds 2012 is het hoofdkantoor in Obereisenbach volledig CO2-neutraal. En Antje? Die nam in 2009 de managementrol van haar vader over en wil van Vaude de groenste outdoorfabrikant van Europa maken. Antje von Dewitz: “Als kind wilde ik de wereld verbeteren. Mijn moeder is Greenpeace-activiste en ik keek naar haar op. Na een eerste werkervaring elders kreeg ik binnen Vaude de kans om de ecologische rugzakkenlijn Packs ’n Bags op de markt te brengen. Toen pas besefte ik welke impact je als bedrijfsleider op mens en milieu kunt hebben.”

Outdoormerk Vaude wil mens noch natuur belasten

Naast samenwerkingen met organisaties zoals de Fair Wear Foundation heeft Vaude ook een eigen keurmerk voor de meest milieuvriendelijke producten: het Green Shape-label. Hiervoor wordt gekeken naar het basismateriaal, maar ook naar bijkomende componenten, de productiefaciliteiten en de levenscyclus van een Green Shape-product. Is die ten einde, dan kan het opnieuw gerecycleerd worden en is de cirkel rond. “Producten ontwikkelen die mens noch natuur belasten, heeft voor onze de hoogste prioriteit. Zo willen we ook bijdragen aan de oplossingen van globale ecologische problemen, zoals de vervuiling van ons milieu met plastic, dat mede door textiel uit kunststofvezels wordt veroorzaakt.” 

De nieuwe Green Shape Core-collectie

Voor 2018 stelt outdoormerk Vaude de Green Shape Core-collectie voor, bestaat uit 19 duurzame multi-useproducten – kleding, schoenen, rugzakken – die voor verschillende outdooractiviteiten geschikt zijn. “Ongeveer 90 % van de gebruikte materialen is biogebaseerd, gerecycleerd of zuiver natuurlijk. Daarbij worden ook onconventionele, duurzame grondstoffen gebruikt, zoals de resten van koemelk, hout of ricinusolie. Wie meer informatie wil over onze producten kan die uiteraard vinden. Op onze website leggen we onze initiatieven, materialen en gebruikte technologieën in mensentaal uit. Wij willen ervoor zorgen dat de eindconsument weet welke producten aan alle duurzaamheidseisen voldoen en het stemt ons hoopvol dat steeds meer consumenten voor duurzame product kiezen.”

www.vaude.com