Trends OutDoor Friedrichshafen: duurzaam van naaldje tot draadje

Sommige merken zijn al decennia lang bezig met duurzaamheid, als een evidente rode draad doorheen hun productlijn. Andere zijn pas in de afgelopen jaren op de „groene kar“ gesprongen. Wat ons opviel is het belang van reparatie dat her en der in de kijker wordt gezet, met een naaimachine als – letterlijk – symbool voor hun inspanningen bij het repareren en recycleren van materiaal.

Tekst & foto‘s: Lotte Stevens

Deuter komt met een nieuwe Trail serie van rugzakken voor alpiene wandelaars, die opvallen door details zoals compressieriemen en het Aircontact Trail System. Met infozuilen wijst het merk op hun inspanningen op het vlak van duurzaamheid.

 

Fjällräven toont voor het eerst rugzakken met Bergshell materiaal, dat compleet uit gerecycleerde, gecertificeerde nylon bestaat. Het materiaal is niet alleen extreem duurzaam maar ook waterdicht.

 

 

De nieuwe Biopod DownWool Nature slaapzak van Grüezi bag is gemaakt uit maar liefst 100% natuurlijk materiaal. De sluiting bestaat uit een dubbele rij knopen, en dat ziet er ook nog eens best mooi uit!

 

Icebreaker, het merk met de merinowol, is beloond met een industry award voor hun „icebreaker transparency report“ waarin ze van A tot Z hun productieproces beschrijven. Ze klagen openlijk de ironie van de outdoor industrie aan, die „polyester en polypropylene als ideale technische laag promoot“ en dus het dragen van „plastic op je huid“. Hun zomercollectie valt op door zachte kleuren en subtiele prints.

Klean Kanteen zet de strijd voort tegen de wegwerpcultuur, met kleurrijke roestvrij stalen drinkflessen, rietjes en ook babyflesjes. Zij promoten „1% for the planet“, een organisatie die bedrijven inspireert en aanzet om 1 procent van hun omzet aan groene doelen te geven.

 

Patagonia toont niet enkel de nieuwe kleding voor 2019, maar voert ook actie tegen de bouw van meer dan 3000 dammen in de Balkan. Een digitale petitiestand moet daarbij helpen. Hun duurzame stoffen hebben ze ingekaderd: Lyocell, hennep en organisch katoen. Op het binnenplein staat het busje waarin reparaties gedaan worden, en een „DIY repair guide“ verdeeld wordt.

 

Schöffel valt niet enkel op met een kleurrijke collectie outdoorkledij, maar ook door hun visie op duurzaamheid. Zij tonen hoe bijvoorbeeld koffiedik verwerkt wordt in hun stoffen, met een sneldrogend effect en UV protectie en – dat kan koffie – om geurtjes te voorkomen.

 

Ook bij THE NORTH FACE staat de prominente reparatiehoek symbool voor een duurzame visie.

 

 

Donsspecialist YETI valt meteen op door een stijlvol vormgegeven presentatiestand, waar „echt vakmanschap“ belangrijk is. Hun extra lichte maar warme slaapzakken worden met de hand gemaakt in Duitsland. Ook zij zetten in op duurzaamheid en herstellen beschadigd materiaal voor klanten.

 

Klik hier om de foto’s van de Outdoor Show 2018 in onze fotogalerij te bekijken.