Duurzaamheid bij sportmerken

Duurzaamheid bij sportmerken
Duurzaamheid bij sportmerken (c) European Outdoor Group

Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid bij sportmerken worden steeds belangrijker. Binnen de European Outdoor Group is men inmiddels volop bezig met duurzaamheid. Zo is het duurzaamheidsakkoord inmiddels weer door een aantal nieuwe leden ondertekend en is men ook volop bezig met het tegengaan van Single Use Plastics en het verlies van microvezels in de natuur binnen bestaande productieprocessen.

Duurzaamheid bij sportmerken: Het EOG Sustainability Charter

De brancheorganisatie voor sportleveranciers, de FGHS, ondertekende in 2019 een duurzaamheidsakkoord. Vier nationale overkoepelende organisaties hebben inmiddels ook bevestigd dat zij het akkoord zullen naleven. Hiermee is nagenoeg 75 % van de European Outdoor Group (EOG) inmiddels bezig met duurzaamheid bij sportmerken. Naast de Nederlandse FGHS hebben ook de Poolse outdoor group, (POG), Spaanse sportassociatie (AFYDAD) en Russische outdoor group (ROG) het duurzaamheidsakkoord ondertekend. Hiermee geven zij het commitment af om te streven naar de best uitvoerbare bedrijfsvoering, verantwoordelijkheid en duurzaamheid. Naast de collectieve ondertekening van het akkoord door de Scandinavian Outdoor Group hebben de individuele Scandinavische leden het akkoord ook nog afzonderlijk ondertekend. De doelstelling is om een dekking van 100 % te hebben aan het eind van 2019. Dat zou dus betekenen dat 100 % van de leden van de European Outdoor Group het Sustainability Charter hebben ondertekend.

De weg die is uitgezet binnen het EOG Charter is gebaseerd op een échte commitment om échte en substantiële verbeteringen binnen de branche te bewerkstelligen. Het einddoel is om een branche te creëren waarbij eenieder zijn verantwoordelijkheid op het gebied van duurzaamheid neemt. “Nu de ruime meerderheid van de branche het charter heeft ondertekend durven wij als branche te zeggen dat wij onze verantwoordelijkheid, wanneer het aankomt op duurzaamheid bij sportmerken, nemen. Dit doen we zowel voor onszelf als voor onze samenleving als geheel:”, aldus Arne Strate, algemeen secretaris van de EOG. Dirk Vinken, van de FGHS vult aan: “Het is niet alleen van belang dat wij samen met onze leden duurzaamheid bij sportmerken nastreven, maar ook dat wij anderen aanmoedigen om samen met onze deze reis voort te zetten.”

Die verbeteringen kunnen op tal van vlakken plaatsvinden. Denk bijvoorbeeld eens aan het inzetten van pijpleidingen voor het vervoer van grondstoffen, zodat er minder gebruik gemaakt hoeft te worden van vrachtverkeer, of het gebruik van pompen die middels elektriciteit aangedreven kunnen worden in plaats van met fossiele brandstoffen, maar ook het streven naar de inzet van duurzame, groene energie om gebouwen te verlichten en verwarmen. Twee andere belangrijke pijlers zijn watermanagement en verspillingsmanagement.

Er is nog heel wat werk aan de winkel op het gebied van Single Use Plastics

Single Use Plastic project en microvezels

Voorafgaand aan ’s werelds grootste wintersportbeurs, de ISPO in München, vond de jaarvergadering van de European Outdoor Group plaats. Onder de leden scharen zich onder andere nationale organisaties, individuele merken, retailers en producenten. Eén van de belangrijkste agendapunten was de voortgang binnen het Single Use Plastic project.

De EOG heeft niet alleen het voortouw genomen in het Outdoor Industry Microfibre Consortium, maar is ook onderdeel van de Cross Industry Agreement (CIA) en heeft een werkgroep samengesteld waarin de wereldleiders binnen de textielindustrie hun verantwoording nemen door het verlies van microvezels in de natuur zoveel mogelijk te beperken. Bij het wassen van kleding verliest je kledingstuk microvezels. Onze huidige wasmachines zijn niet in staat om deze microvezels op te vangen. Dat houdt dus in dat er bij iedere wasbeurt microvezels in het water afgevoerd worden. Eén van de voordelen van merinoswol in sportkleding is bijvoorbeeld dat je het minder vaak hoeft te wassen door de zelfreinigende werking.  

Hoewel er op dit moment al een end-of-pipe oplossing is, met een innovatief filter van de Sloveense start-up Planet Care is het doel van het EOG om het probleem al eerder in de keten aan te pakken en het probleem niet door de eindgebruiker te laten oplossen. De Sustainable Apparel Coalition zou het vezelverlies kunnen opnemen in de meest duurzame tool ter wereld: De High Mass Sustainability Index, maar daarvoor moet er eerst een maatregel komen om de testresultaten op een juiste manier met elkaar te kunnen verwerken. Er wordt op dit moment een robuuste testmethode uitgewerkt binnen het EOG. 

De boodschap op het gebied van SUP’s is nog veel duidelijker. Retailconsultant Anny Cardinahl heeft samen met SUP projectmanager Scott Nelson, het initiatief opgezet om zo veel mogelijk single use plastic te verwijderen uit de supply chains van de buitensportindustrie. Men zit inmiddels volop in de onderzoeksfase en het SUP project mag rekenen op actieve steun van de retailers binnen de EOG.