Meer producten op maat in de sportindustrie 

Meer producten op maat in de sportindustrie 
Customize je eigen paar Vans (c) www.vans.com

De wereld ligt aan je voeten… door de digitalisering ben je vandaag de dag in staat om niet alleen producten te bestellen uit Australië of Taiwan, maar kun je ze in veel gevallen ook nog eens helemaal laten aanpassen naar jouw eigen smaak en voorkeuren. Je ontvangt pushberichten van Zalando met een look die bij je past, op basis van eerdere bestellingen. Jouw paar Vans kun je via je smartphone helemaal customizen, tot de kleur van de vetergaatjes aan toe. Meer producten op maat in de sportindustrie: choose your style.

Meer producten op maat in de sportindustrie 

Je runningschoenen zijn uitgerust met sensoren die data en routeanalyses verstuurt naar jouw persoonlijke profiel binnen MapMyRun en je voorziet van een trainingsschema aangepast op je persoonlijke wensen en behoeften. Die informatie is tijdens de runs natuurlijk ook op afroep beschikbaar, aangezien je waarschijnlijk rent met een gepersonaliseerde Spotify runningplaylist waarbij alle platen 140 BPM hebben. Lees zeker ook eens meer over de hardlooptrends 2019 – Apps en hardloopaccessoires

Individualisering van producten

Vroeger kon je het eigen skateboard personaliseren met enkele verschillende decks, trunks en wheels. Tegenwoordig is het aanbod duizelingwekkend. Alleen voor wheels is er al de keuze uit meer dan 20 hardheden, die in 20 verschillende maten besteld kunnen worden. Daarbij heb je ook nog eens de keuze uit honderden verschillende designs.
Lacoste heeft zijn sneakers gelukkig al jaren ook in halve maten in het aanbod. Tegenwoordig merken ook vaak de mogelijkheid om schoenen tot in 1/3 maten te leveren. Poloshirts van hetzelfde merk zijn te bestellen in diverse prijsklassen, hoewel ze allemaal even wit zijn en over hetzelfde logo beschikken, alleen verschilt het design net een beetje of is er andere materiaal in verwerkt.

Onlangs verstuurde Amazon mails naar diverse klanten met de vraag of zij bereid waren om hun lichaam volledig biometrisch te laten scannen. De tegenwaarde was een giftvoucher van 25 USD. Die biometrische scan zou dan in de toekomst gebruikt worden om gebruikers de best passende kleding te showen, aangepast op een matchend figuur. Wanneer jouw lichaamsprofiel, als klant, dus overeenkomt met een eerder gescand profiel zie je hoe die zwembroek jou in het echt staat, weliswaar op een kopie van je eigen lichaam … maar dat past qua biometrische waarden dan met dat van jou Dit zal voor Amazon een enorme besparing opleveren op het gebied van handling en retouren. Je krijgt het kledingstuk namelijk direct in de passende maat thuisgestuurd. Naast de enorme kostenbesparing is heeft dat ook nog eens voordelen op het gebied van duurzaamheid en milieu. Minder retourpakketjes betekent namelijk flink minder CO2-uitstoot door vrachtwagens en pakketbezorgers. Al zal de marketingafdeling dezelfde truukjes gebruiken om je meer te doen bestellen om jou nog meer producten op maat in de sportindustrie te laten bestellen. 

Een trend die hot is in de wintersportwereld is bootmatching. Daarbij ga je naar een shop die jouw voeten opmeet en op basis van die meetresultanten en scans een op maat gemaakte skischoen voor je ontwikkelt. Nooit meer pijn aan je voeten na een weekje wintersport…

Meer producten op maat in de sportindustrie, ook in-store
Meer producten op maat in de sportindustrie, ook in-store

Individualisering design en personalisering

Op het gebied van design is vandaag de dag natuurlijk alles mogelijk, en kun je eigen ontwerpen maken. Maar ook bij gerenommeerde merken is de individualisering op het gebied van design steeds duidelijker beschikbaar. Alle grote merken doen mee en naast het volledig customizen van bijvoorbeeld je Vans of je Nike By You is er ook een hele lijn van signature modellen beschikbaar. De welbekende Nike Air Max Jordan, Adidas Stan Smith of Converse Jack Purcell zijn slechts enkele van de uitgebreide range aan ‘pre-customized’ schoenen door celebs. 

Lacoste Save Our Species
Lacoste ging in 2018 een driejarige samenwerking aan met de IUCN in haar missie de natuur en het wild te beschermen. Het aantal geproduceerde poloshirts kwam hierbij jaarlijks overeen met het werkelijk aantal levende exemplaren in het wild. Het tekort aan de tien diersoorten voor 2019 leidde tot een totale productie van slechts 3250 Polo Special Edition Shirts. De opbrengst van de totale productie kwam dan weer ten goede aan het IUCN.