5 redenen om kampeer- en outdoormateriaal te kopen in een outdoorspeciaalzaak

5 redenen kopen in outdoorspeciaalzaak

Wandelschoenen, tenten, slaapzakken, kampeermateriaal… Vrijwel alles wat je maar denkt nodig te hebben in the outdoors vind je tegenwoordig ook online of – in een goedkopere variant – in ‘gewone’ winkels of winkelketens. De keuze tussen bricks en clicks is wat ons betreft snel gemaakt. Materiaal voelen, testen en gespecialiseerd advies krijgen; daar kan niets tegenop. 5 redenen waarom je hiervoor best naar een gespecialiseerde kampeer- en outdoorwinkel trekt.

1. Hoogwaardige materialen

Een waterkolom van 2000 of 5000 mm is niet hetzelfde als 10.000 of 30.000 mm. Een coating niet hetzelfde als een membraam. Eendendons niet even warm als ganzendons. En een trekkingtent van 3,5kg niet te vergelijken met een van 1,5kg. Er is wel degelijk verschil in de gebruikte materialen, ook al zie je het op het eerste zich niet. Wie de outdoors echt serieus neemt – en dat raden we zeker aan – weet dat het nefast kan zijn om bovenop een berg of diep in het bos geconfronteerd te worden met spullen die ‘net niet goed genoeg zijn’ of zelfs falen.

2. Kwaliteit heeft een prijs

Ja, je hebt ook kampeertenten voor een paar tientjes en zelfs ‘wandelschoenen’ hebben ze tegenwoordig in de supermarkt. Maar, wederom, kwaliteit komt met een prijs. En hetzelfde geldt voor duurzaamheid, ethische supply chains, eerlijke lonen in alle lagen van de keten enzovoort. Wees gerust: outdoormerken hebben één overkoepelend doel: zoveel mogelijk mensen de mogelijkheid geven om te genieten van de outdoors. De investering die zij en wij maken, betaalt zich over de vele jaren in geld en ziel dubbel en dik terug.

(c) Zwerver

3. Gespecialiseerd advies

Ken jij het verschil tussen een coating en een membraam, de verschillende kwaliteiten en functionaliteiten van Gore-Tex, de voordelen van dons versus synthetisch materiaal, het nut van compressiekleding, de voordelen van merinoswol, etc? In een kampeer- of outdoorspeciaalzaak kunnen ze je dat haarfijn uitleggen. Niemands is natuurlijk van alle markten even goed thuis. (Heb jij als IT’er of marketeer kaas gegeten hersenchirurgie?). Dat is ook de reden waarom je voor een goede fiets naar een fietswinkel gaat, als fervent loper naar de runningstore en voor een tent of wandelrugzak… naar de kampeerwinkel.

4. Service na verkoop

24 maanden. Dat is tegenwoordig de gebruikelijke garantietermijn. Misschien is het je al opgevallen dat veel van de bekende outdoormerken een uitgebreidere of zelfs levenslange garantie bieden, of een repair service hebben. Bij sommige merken kun je spullen na hun levensduur ook terugbrengen, zodat ze kunnen worden gerecycleerd. Vraag er gerust naar wanneer je en product koopt in een speciaalzaak. Ergens niet tevreden over, dan zijn zij ook je eerste aanspreekpunt. Wel zo fijn als je dan dezelfde persoon of directe collega spreekt als tijdens je aankoop en niet de ‘schappenvuller’.

5. Clicks versus bricks

Als laatste nog een punt dat geheid een heel andere discussie teweegbrengt: de fysieke kampeer- en outdoorspeciaalzaak is nog steeds erg relevant. Dat we met z’n allen meer en meer online kopen, daar kunnen we niet omheen. Weet je precies wat je nodig hebt, of heb je totaal geen probleem mee om eerst ergens uitgebreid advies te vragen en vervolgens een product voor een paar euro minder elders en online aan te kopen, dan is het www een fantastische bron. Maar je zal de eerste niet zijn die online ‘een draagbare familietent’ spot om tijdens de tentenshow van de outdoorspeciaalzaak – of erger nog thuis geleverd in een kapotte doos – te merken dat die toch niet zo draagbaar is.