In de kijker: Vaude, koploper in duurzaamheid

Vaude koploper in duurzaamheid

Outdoormerk Vaude sleepte reeds verschillende podiumplekken in de wacht: de toppositie op de duurzame consumentenportal Rank a Brand, ‘Leader’ bij de Fair Wear Foundation, een ereplek voor beste transparantie… Het maken van functionele outdoorkleding met een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk zit dan ook in het merk ingebed.

“Is Vaude werkelijk zo groen? Milieuvriendelijkheid en winstgevendheid gaan niet samen, toch?” Het zijn vragen die Antje von Dewitz, de sympathieke dame die aan het hoofd staat van het Zuid-Duitse familiebedrijf, regelmatig krijgt. Antje was als kind al een wereldverbeteraar, vele jaren later besefte ze hoeveel impact ze als bedrijfsleidster op mens en milieu kan hebben.

“We hebben maar één Aarde, er is geen planeet B.
Ons motto is daarom: doen, niet praten.”
– Antje von Dewitz

En de inspanningen lonen. Zo kreeg Vaude als enige outdoormerk een A-label van het onafhankelijke, internationale vergelijkingsplatform Rank a Brand in de sport en outdoorranking 2019. “Een score waar we ontzettend blij mee zijn”, aldus Antje. “Vooral omdat Rank a Brand het bewustzijn van de eindgebruiker aanscherpt en een leiddraad biedt. Steeds meer mensen willen weten onder welke omstandigheden producten worden geproduceerd – en terecht. Onze hoogste prioriteit is materialen ontwikkelen die natuur noch mens belasten.”

Als lid van de Fair Wear Foundation is Vaude ook actief betrokken bij het verbeteren van de arbeidsomstandigheden voor leveranciers en rapporteert het merk transparant over resultaten. Bij de Brand Performance Check (BPC) van dit jaar behaalde Vaude een auditquote van 100% en een benchmarkscore van 94%, de beste waardering van alle deelnemende ondernemingen. “Dit soort resultaten motiveren ons om koploper te blijven en op te komen voor onze waarden. En om onze ervaringen en inspanningen te delen met anderen. Duurzaamheid is immers een teamsport.”

www.vaude.com