Tips & tricks van trailkampioen François D’Haene: “Loop op je gevoel”

Tips & tricks van trailkampioen François D’Haene:

Op uitnodiging van sportspeciaalzaak TraKKs kwam François D’Haene, drievoudig winnaar van de iconische Ultra-Trail du Mont-Blanc (UTMB), voor een trailstage naar Namen. Far Out was van de partij en samen met 25 andere trailfanaten lieten we ons een dagje coachen door de Fransman. Die boeiende ervaring leverde nuttige tips op.

Tekst & foto’s: Kris Clerckx

Behalve de drie titels op de UTMB won François D’Haene tevens drie keer de Grand Raid de la Réunion en de allereerste Ultra-Trail World Tour. Hij heeft ook het snelheidsrecord van de UTMB en van de John Muir Trail op zijn naam staan: respectievelijk 168 km / 9620 hm in 19:01:54 en 359 km / 14 630 hm in 67:26:00. Ondanks dit indrukwekkende trackrecord is de vroegere fysiotherapeut, nu wijnbouwer en vader van twee uit Beaujolais, verrassend down-to-earth. We nemen zijn woorden graag ter harte.

Bouw je seizoen op rond maximaal drie doelstellingen

“Evalueer waar je staat en waar je in het komende seizoen naartoe wil”, stelt D’Haene. “En daar kruipt best veel tijd in. Vooreerst is er de keuze van wedstrijden: Waar ga je lopen? Op welk terrein? Hoeveel bedraagt de afstand? En vooral: hoeveel hoogtemeters staan er geprogrammeerd? Beperk je tot drie haalbare doelstellingen en spreid ze doorheen het hele seizoen. Neem zeker niet wekelijks deel aan een wedstrijd, want dan wordt een trail iets banaals en gaat het je vervelen.”

Zodra je doelstellingen vastliggen, kun je je trainingsprogramma daarrond opbouwen. “Geen enkele trainingsweek is identiek”, vertelt D’Haene. “Een maand voor de wedstrijd plan ik mijn zwaarste trainingsweek, die dan als een soort trampoline naar de topvorm moet fungeren. De derde week voor een competitie is ook nog een stevige trainingsperiode, maar daarna volgt een week van totale rust. In de dagen voor de wedstrijd herstart ik, maar blijft het bij lopen zonder hoge intensiteit.”

Durf je looptraining onderbreken

Samenhangend met een doordachte opbouw van het trailseizoen beoefent D’Haene nog andere sporten. “Na drie weken winterstop hervat ik de trainingen met toerskiën”, onthult hij. “Dat is altijd weer afzien en in het begin kom ik amper vooruit. Pas na een maand tot anderhalve maand kunnen het aantal hoogtemeters en kilometers tijdens het toerskiën worden opgevoerd.” D’Haene relativeert de intensiteit van zijn wintertraining op ski’s, maar is aan het eind van de winter meestal wel al op niveau om in het Franse Beaufortain deel te nemen aan de Pierra Menta, een belangrijke toerskicompetitie.

Pas bij het aanbreken van de lente herneemt hij de looptrainingen. En volgens D’Haene geeft die aanpak hem later in het seizen een groot voordeel: “Die lange periode zonder lopen, geeft me juist veel zin om er daarna weer volop tegenaan te gaan. Mijn vormpeil stijgt in de loop van de zomer. Zij die een heel jaar lopen, beginnen er dan meestal op achteruit te gaan. Ik ben trouwens een voorstander om jaarlijks een lange periode van inactiviteit in te lassen. Dat is niet alleen goed voor de recuperatie van je gewrichten, maar het sterkt je ook mentaal en is bevorderlijk voor je algemene levenscomfort. Je moet op lange termijn denken. Wie rust inbouwt, staat er over tien jaar ook nog.” Klinkt aannemelijk van een man die al tien jaar een elitetrailrunner is.

Leer klimmen in het vlakke België

Een van de grootste uitdagingen voor veel deelnemers aan trailstages is hoe ze zich in ons overwegend vlakke land kunnen klaarstomen voor een zware en lange trail in het hooggebergte. En daar heeft D’Haene een pasklaar antwoord op. Hij leidt ons naar de voet van de citadel van Namen, waar hij ons net voor een steil pad spring- en krachtoefeningen laat uitvoeren. En na de beklimming, die iedereen op eigen tempo aflegt, volgen weer andere oefeningen. Zo staan we op de top van de citadel met zijn allen een tijdje met onze rug tegen een muurtje, de benen in een hoek van 90 graden. Meteen daarna lopen we naar beneden, waar een nieuwe reeks oefeningen volgt.

En zo beklimmen we drie keer de citadel, inclusief oefeningen en zonder pauze. “Dit is slechts de basis”, legt D’Haene uit. “Vanaf nu kan je variëren. Het aantal beklimmingen opvoeren, de intensiteit van je klimsnelheid verhogen, of diezelfde training op een langere klim uitvoeren. Tel maar op hoeveel hoogtemeters je zo tijdens een training overbrugt. Verrassend veel! Bovendien leer je je lichaam om te schakelen van klimmen naar dalen, en andersom.” Ook belangrijk: “Doseer! Het heeft geen zin om voluit te gaan op de eerste beklimming. Probeer de beklimmingen aan eenzelfde tempo uit te voeren. Ook in een wedstrijd moet je proberen te doseren om de laatste berg aan eenzelfde tempo als de eerste berg te beklimmen.”

Zeg niet ‘Nee’ tegen een glas rode wijn

D’Haene woont in de Beaujolais, waar hij een wijngaard beheert. Het goede Bourgondische leven als wijnboer wil hij niet zomaar opgeven, zelfs niet voor het traillopen. “In de wintermaanden laat ik me graag gaan en komen de kilo’s erbij. Maar ook in de loop van het seizoen drink ik graag een glas rode wijn, zelfs de dag voor een competitie. Ik zie het als de afronding van de voorbereiding.” Tijdens de wedstrijd gaat het er soberder aan toe. Per uur drinkt D’Haene tussen de 500 en 700 cl sportdrank en eet hij een sportreep van Overstims. “Blijven eten is belangrijk”, benadrukt D’Haene. “Als je geen honger hebt, en je niets zou eten, dan is dat een voorbode van uitputting. Soms voel ik me verzwakken. Op een bevoorradingspost eet ik dan een snack met een hoog zoutgehalte, waarna mijn lichaam weer gemakkelijker suikers kan opnemen.”

D’Haene adviseert om vooral tijdens de trainingen te experimenteren: “Probeer na te gaan hoe je lichaam reageert als je meteen na het eten gaat trainen. Of vergelijk hoe je training verloopt na een maaltijd met of zonder brood. Zelf amuseer ik me daarmee en zo leer ik mijn lichaam goed kennen. Het is belangrijk om die kennis mee te nemen naar wedstrijden.”

  • François D’Haene treedt komende zomer in actie in de Hardrock Hundred Mile Endurance Race in de VS. Nauwelijks vijf weken later zal hij voor een vierde keer de UTMB proberen te winnen. francoisdhaene.com
  • TraKKS organiseert regelmatig trainingsstages en conferenties met boeiende en ervaren sporters. Een aanrader. trakks.be

210317 100% Women Peak Challenge Zwitserland