Tips voor bergwandelen met kinderen: zo is het voor iedereen leuk!

Tips voor bergwandelen met kinderen

Vinden je kinderen wandelen eerder stom dan cool? Krijg je nachtmerries van jengelende kinderen en gefrustreerde ouders? In dit artikel geven we je tips om een bergwandelen met kinderen voor iedereen leuk te maken. Want met de juiste aanpak worden ook je kinderen op de bergen verliefd !

Tekst: Isabeau Vogeleer
Foto’s: Wendy Saerens & Jort Van Schil

Bergwandelen met kinderen

Kinderen hebben een bloedhekel aan eentonige, brede paden en afzien. Ze willen spelen, klimmen, een avontuur beleven. Veel kilometers stappen interesseert hen niet. Ze beleven de bergwereld heel anders. De belangrijkste voorwaarde voor een geslaagde bergwandeling is dan ook: tijd. Vermijd dat je gestresseerd de kinderen voortdurend moet aansporen om te stappen. Zorg ervoor dat er voldoende ruimte is om te spelen, te rusten, te drinken en te slenteren. Enkele tips voor bergwandelen met kinderen:

  • Sta vroeg op en zet de rugzakken (incl. eten, drinken, materiaal) de avond ervoor al klaar.
  • Verdubbel de wandeltijd die is voorzien in de wandelgids.
  • Kies een tocht die past bij de behoeften en prestatievermogen van het jongste kind: lengte, hoogteverschil en moeilijkheidsgraad.

Hoe oud moet je kind zijn om te wandelen in de bergen? Eigenlijk bestaan daar geen strikte regels over en is dat erg afhankelijk van de capaciteiten van je eigen kind. Hieronder geven we je enkele vuistregels mee per leeftijdsgroep.

1 tot 3 jaar: in de kinderdrager

Van zodra een kind zelfstandig rechtop kan zitten, kun je het in een kinderdrager meenemen. Zo’n drager biedt weinig bewegingsvrijheid voor je kind, dus let goed op voor onderkoeling, oververhitting of een zonnesteek. Pauzeer regelmatig zodat je kind telkens even kan bewegen. Vaak willen de kleintjes zelf een stukje stappen, dus wissel dragen en stappen af. Belangrijk is dat je zelf vlot kunt stappen in bergachtig terrein want met een bewegend kind op je rug, kun je sneller je evenwicht verliezen. Gebruik eventueel wandelstokken.

  • Zorg altijd voor een zonnebril, petje of muts, warme of net luchtige kleren afhankelijk van de weersomstandigheden.
  • Maximum 3 à 4 uur per dag in de kinderdrager.

3 tot 6 jaar: spelen en ontdekken

Op deze leeftijd is spelen en zelfstandig op ontdekking gaan het belangrijkste doel voor je kind. Leer om je te verplaatsen in hun wereld en wissel wandelen af met spelen en natuurontdekkingen. Een grote mierenhoop, insecten op het pad, een gems of een marmot,… Al deze ontdekkingen willen ze met je delen. Vaak zijn er onderweg voldoende kansen om een spel te verzinnen: een steenmannetje bouwen, de volgende markering zoeken, visjes tellen in het meer, enzovoort.

  • Kies voor een afwisselend landschap en voorzie tijd om te spelen op een veilige plek.
  • Neem een route die je onderweg makkelijk kunt aanpassen.
  • Ga met de bus, trein of skilift naar de start van de route. Véél leuker dan de auto!
  • Wandel naar een concreet doel zoals een hut, een meer of een hangbrug.
  • Ga niet hoger dan 3000 à 4000 meter.
  • Stap maximum 4 uur per dag.

6 tot 9 jaar: avontuur en uitdaging

Jong geleerd, is oud gedaan, dat geldt op deze leeftijd des te meer. Het is het moment waarop de liefde voor de bergen ontluikt of net verdwijnt. De kracht en uithoudingsvermogen van je kind ontwikkelen zich snel. Betrek je kinderen bij de voorbereiding van de tocht en voorzie voldoende ‘spannende’ dingen zoals een eenvoudige klim of een passage gezekerd met een kabel. Uiteraard bied je je kinderen een helpende hand bij deze passages.

  • Kies voor een tocht met ‘spannende’ passages.
  • Een luswandeling is veel leuker dan een heen-en-weer.
  • Laat je kind zijn/haar eigen rugzak dragen, maar maak die niet te zwaar (max. 2 kg).
  • Gebruik een gedetailleerde kaart (1:25.000) en laat je kind mee kaartlezen.
  • Maximum 4 à 5 uur wandelen per dag.

10 tot 14 jaar: grenzen verkennen

Dit is de leeftijd waar je als wandelende ouder op hebt gewacht. De beweging, kracht, coördinatie en uithoudingsvermogen van je kind hebben zich al goed ontwikkeld. Je kinderen gaan op zoek naar hun eigen fysieke grenzen. Een meerdaagse huttentocht of zelfs een (korte) alpiene gletsjertocht zijn mogelijk. Blijf luisteren naar je kind en pas de planning indien nodig aan.

  • Betrek je kind bij de voorbereiding.
  • Maximum 6 à 7 uur wandelen per dag.

Meer weten over bergwandelen met kinderen? Bestel de gratis brochure Met kinderen de bergen in via bergwandelen@klimenbergsportfederatie.be.

Ook handig: wat je moet weten over overnachten in een berghut.

KBF-lidmaatschap

Een lidmaatschap van de Klim- en Bergsportfederatie kost € 91 voor volwassenen, een gezinslidmaatschap kost € 219. Het lidmaatschap omvat onder meer een uitgebreide verzekering en kortingen tot 50% in berghutten. Meer informatie vind je op www.kbfvzw.be.