Meer comfort op de gravelbike, zonder aan prestatie in te boeten. Wie droomt daar niet van? Wij gingen met het goede weer (en de langere gravelritten) in aantocht op zoek naar drie tips om te winnen aan comfort met de fiets die je al hebt. No budget, low budget en high budget: voor ieder wat wils.
Tekst & foto’s: Jan Van Herck @bike.training
Comfort onderzocht
Comfort op een gravelbike heeft uiteraard ook te maken met het materiaal waaruit je fiets gemaakt is. Een stalen fiets absorbeert de schokken beter dan een aluminium exemplaar. Carbon is dan weer lichter, stijver en responsiever (reageert sneller). Daarnaast is ook de geometrie van de fiets van belang. Klassiek is een gravelframe geometrisch gezien comfortabeler dan een racefiets, maar tussen gravelframes onderling is er zeer veel verschil.
Wil je meer over geometrie en comfort weten? Vergelijk dan vooral de stack en reach van de frames. De stack is de verticale afstand tussen de bovenkant van de bracket en de balhoofdbuis en geeft een indicatie van hoe diep je op de fiets zit (dus hoe hoog of hoe laag je stuur komt). De reach is de horizontale afstand tussen de bracket en de balhoofdbuis en geeft aan op hoeveel afstand je stuur komt te zitten (dus hoe ver je stuur van je af staat).
Hieronder zijn we op zoek gegaan naar tips voor een gravelbiker die al een fiets heeft en een ‘upgrade’ wil uitvoeren. Wat kan je doen om, gegeven de fiets die je al hebt, aan comfort te winnen? Dat is de insteek van onderstaande tips. En wie dan aan comfort denkt, moet kijken naar de contactoppervlakken. Waar maakt de fiets contact met de ondergrond (banden) en waar maakt hij contact met de fietser (stuur en zadel)? Dat zijn de kwesties die we gaan aanpakken en waar de tips zich op concentreren.
Tip 1: bandendruk verlagen
Het advies ‘Hoe meer hoe beter’, geldt voor veel zaken, maar niet voor bandendruk. Want voor een gravelbiker is het belangrijk een goed evenwicht te vinden tussen comfort en rolweerstand, aangevuld met het voorkomen van stootlekken. De bandendruk verlagen, heeft een positieve invloed op het comfort, omdat je met lagere druk de ondergrond beter absorbeert en een breder contact/loopvlak hebt. Maar té zacht is dan ook weer niet goed, want dan verhoog je de kans op lekrijden en verhoog je de rolweerstand.
De juiste bandendruk hangt af van verschillende factoren. Het eigen lichaamsgewicht, de breedte van de band en of je tubeless dan wel met binnenbandjes op pad bent, spelen hier een belangrijke rol. De tabel in het kaderstuk geeft een richtlijn mee (afhankelijk van je eigen gewicht) voor een gemiddelde gravelband met een breedte van 40-42 mm. Rij je met smallere banden? Kies dan voor een hogere bandendruk dan weergegeven in de tabel. Rij je met bredere banden? Verlaag dan de druk nog wat meer.
Tabel:
kg | bar |
40 | 1.35 |
45 | 1.50 |
50 | 1.65 |
55 | 1.75 |
60 | 1.90 |
65 | 2.00 |
70 | 2.15 |
75 | 2.30 |
80 | 2.40 |
85 | 2.50 |
90 | 2.60 |
95 | 2.70 |
100 | 2.80 |
Hou ook rekening met het verschil tussen tubeless en binnenbandjes wat bandendruk betreft. De gulden regel is dat je met een tubeless systeem de bandendruk nog wat meer kan verlagen (en dus nog meer comfort kan ervaren) zonder dat je meer kans maakt op lekrijden of stootlekken (de zogenaamde snake-bites). Wanneer je met een binnenband op pad gaat, zouden we dat niet adviseren omdat de kans op lekrijden groter wordt.
Tip 2: comfortabel stuurlint
Bandendruk verlagen kost geen geld en is een no budget tip naar meer comfort. Wanneer je een beperkt budget ter beschikking hebt en aan extra comfort wil besteden, kan je aanvullend op zoek gaan naar een comfortabeler stuurlint. Het stuur is namelijk één van de belangrijke contactpunten met de fiets (naast het zadel) en zeker op brutere offroad wegen en kasseistroken vangen de handen/armen de schokken op.
Wie even de markt der stuurlinten afspeurt, komt al snel uit bij enkele versies/merken die specifiek inzetten op comfort. Dat doen ze meestal door een extra dik stuurlint te voorzien aangevuld met een schokabsorberende foam. Die dikte varieert tussen 1,5 en 3,5 millimeter wat concreet wil zeggen dat hier een enorm verschil (meer dan een verdubbeling in dikte) kan gemaakt worden. Vanaf 2,7 mm spreekt men van een stuurlint gericht op comfort.
Wat de prijs betreft, vind je heel wat variatie terug. Spontaan sommen we hier enkele merken en types op. De fi’zi:k bondcush (3 mm dik) kost je ongeveer 35 euro, de Super Sticky (3mm dik) van het merk Supacaz 40 euro en voor een sport comfort van PRO (3,5 mm dik) ben je 20 euro kwijt. Wij zijn op pad gegaan met de Orimono premium bar tape van het merk JRC Components (3 mm dikte, 33 euro) en de bevindingen zijn zeer positief. Een dikker stuurlint geeft meer demping en voelt effectief beter aan.
Tip 3: een comfortabel zadel
Aangezien het gewicht van een fietser meer op het zadel dan op het stuur verdeeld is, heeft een comfortabel zadel een enorme impact op het gevoel op de fiets. De kostprijs is hoger dan de aankoop van een nieuw stuurlint (of het platter zetten van de band) en bijgevolg past dit in de high budget zoektocht naar comfort.
Veel firma’s hebben begrip voor (de nood aan) comfort en brengen speciale gravel zadels of extra comfortabele zadels op de markt. Selle San Marco heeft bijvoorbeeld een Allroad Supercomfort zadel in het gamma (170 euro) en ook bekende merken als Brooks met de Cambium reeks (99 euro) en de Terra van het merk fi’zi:k (99 euro) zien we vaak terug op gravelbikes. Wie wat meer geld wil/kan spenderen, kan tegenwoordig ook kiezen voor een 3D geprint zadel. Zoals de Selle San Marco shortfit 3D. De gedifferentieerde dempingszones zorgen voor progressieve absorptie en zorgen voor stevigheid en comfort bij elke pedaalslag. Daarvoor moet je wel wat dieper in de buidel tasten (350 euro). Dat laatste telt als onze ultieme high budget tip en geeft bijkomend een stoere look aan je fiets. Heel vaak heeft een fietshandelaar zadels ter beschikking. Ga zeker eerst op onderzoek uit en test enkele zadels vooraleer geld uit te geven.
Meer over gravelbiken?