Home Featured Hoe hou ik me warm tijdens de winter?

Hoe hou ik me warm tijdens de winter?

0
Hoe hou ik me warm tijdens de winter?

“Winter miles is summer smiles”, zo luidt het gezegde. Maar dan moet je wel sportief bezig blijven onder gure weersomstandigheden. Wij onderzoeken en geven tips over hoe je dat doet. En testen vervolgens de sokken en baselayers van Smartwool aangevuld met een Softshell jacket en Atlas tights van Peloton de Paris.

Tekst & foto’s: Jan Van Herck @bike.training

De tester

  • Jan, 44 jaar
  • Fietst ongeveer 800 km en loopt/trailrunt 80 km per maand
  • Favoriete sporten: gravelbiken, trailrunnen en toerskiën
  • Nog op de bucketlist: meerdaagse graveltochten en trailruns in de Ardennen

EERST WAT VUISTREGELS EN TIPS

Weer x snelheid

De weersomstandigheden spelen een rol in de kledijkeuze, dat spreekt voor zich. Denk maar aan een regenjas bij regenweer. Specifiek toegepast op het effect van kou tijdens de winterperiode moet men rekening houden met de wind die er blaast, de straling van de zon en de snelheid die je maakt (chilling effect). Hoe hoger de straling van de zon, hoe warmer het aanvoelt. Hoe harder de wind blaast, hoe kouder de gevoelstemperatuur is.

Om het concreet te maken: bij een temperatuur van 6 graden met een stevige windsnelheid van 3 beaufort is de gevoelstemperatuur 0 graden terwijl bij dezelfde luchttemperatuur maar een windstil moment de gevoelstemperatuur zelfs hoger dan 6 graden kan liggen (omwille van de straling van de zon). De impact van snelheid op de gevoelstemperatuur is er ook wanneer je gaat lopen of fietsen. Lopen aan een snelheid van 5min/km (6 graden, windstil) geeft een gevoelstemperatuur van 3 graden. Bij fietsen is de impact, ten gevolge van de hogere snelheid, uiteraard nog groter. Fietsen aan 25 km/u (6 graden, windstil) geeft een gevoelstemperatuur van 1,5 graad.

Zonnestralen, wind en de snelheid van bewegen spelen dus een rol in de keuze van de sportkledij. Daarnaast gebruiken sporters ook vaak een ‘vuistregel’ om te weten of ze voldoende warm gekleed zijn. Als je naar buiten stapt en je hebt het frisjes, maar niet warm, dan dat is een goed teken. Na een goede warming up (die in de winter wat langer moet zijn dan in de zomer) heb je het dan warm genoeg. Als je naar buiten stapt en je hebt het al lekker warm, dan ga je het waarschijnlijk te warm hebben tijdens de sportinspanning.

Laagjes, laagjes, laagjes…

Kleding tegen de kou bevat minimaal twee à drie lagen afhankelijk van bovenstaande factoren. Trek niet één kledingstuk aan, maar meerdere dunne laagjes over elkaar. De eerste laag dient vooral om droog en warm te blijven. Een persoon die een inspanning levert, bijvoorbeeld door te wandelen, lopen of fietsen, genereert namelijk warmte. Je lichaam produceert energie en die warmte wordt afgegeven aan de omgeving. Het is dus een fabel dat je bij koud weer niet zou zweten. Wat meer is: de afvoer van die warmte is allesbepalend. Want als deze blijft ‘hangen’ waardoor je ondershirt nat wordt, ga je het op termijn koud krijgen. Kies dus voor ademende kledij die inzet op vochtregulering. De basislaag die we uitgetest hebben is gemaakt uit merinowol en beantwoordt perfect aan bovenstaande criteria.

De tweede laag zet vooral in op isoleren en warmteregeling. Over het algemeen geldt, hoe dikker de laag, hoe beter de isolatie. Fleece of wol is hier een goede keuze. De derde laag dient als bescherming tegen de elementen. Het houdt de wind en regen buiten en voert het vocht af. Tijdens onze fietstest hebben we een softshell jacket van Peloton de Paris getest dat laag twee en drie combineert in één fietsjack. De buitenkant (laag 3) is ademactief en weerbestendig (water en windafwerend) terwijl de binnenkant (laag 2) is afgewerkt met fleece voor een hoger isolerend effect.

Hoofd, vingers en tenen

Hoe kouder de omgevingstemperatuur, hoe meer de bloedstroom van het lichaam zich concentreert op de vitale functies. Het gevolg is dat onder andere de handen en de voeten minder doorbloed worden en je tijdens die koude momenten dus vatbaarder bent voor kou aan deze ledematen.

Draag dus steeds handschoenen en wollen (of thermische) sokken om dat te verhelpen. Bijkomend gaat er veel lichaamswarmte via het hoofd verloren. Een muts of pet is dus een must tijdens koudere sportmomenten.

GETEST!

–> Lees hier het testverslag van de sokken en baselayers van Smartwool.

–> Lees hier het testverslag van fietskleding van Peloton de Paris.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

5 × 1 =