Home Anders Outdoor In de kijker: Patagonia, meer dan zomaar een outdoormerk

In de kijker: Patagonia, meer dan zomaar een outdoormerk

0
In de kijker: Patagonia, meer dan zomaar een outdoormerk
Patagonia milieubewuste outdoorkleding

De 79-jarige Amerikaanse alpinist Yvon Chouinard, oprichter van het merk Patagonia, heeft maar één missie in zijn leven: milieubewuste outdoorkleding en -producten fabriceren die levenslang meegaan met een zo min mogelijke impact op de natuur. De eigenaar gelooft hier zo sterk in dat hij ook andere merken wil motiveren hetzelfde te gaan doen.

Patagonia is vooruitstrevend op het gebied van milieubewuste outdoorkleding en heeft jarenlange ervaring. Het merk was de eerste die gerecycled polyester en organisch katoen gebruikte. Dat de producten van Patagonia er mooi uitzien en modieus zijn, is eigenlijk ‘bijzaak’. Chouinard wil vooral dat alle producten een mensenleven lang mee gaan. Om die reden geeft Patagonia nagenoeg op alle artikelen een levenslange garantie.

Manager Cem Tanyeri legt uit hoe dat repareren in zijn werk gaat. “Klanten kunnen met hun kapotte kleding terug naar de winkel, maar er rijden ook zogenaamde Worn Wear bussen (uiteraard op C.N.G gas) door Europa. De Worn Wear Tour is te volgen via de site. De rollende naai-ateliers gaan festivals en evenementen af en de mobiele naaisters herstellen de kleding. Niet alleen van ons eigen merk, ook kleding van andere merken wordt gratis gerepareerd.”

Een niet alleen nobele actie van Patagonia, maar ook zeer doeltreffend. “Het maken van kleding betekent uitstoot van CO2, verspilling van water en elektriciteit en een aanslag op onze planeet. Als we negen maanden langer dan de oorspronkelijke levensduur met een kledingstuk kunnen doen, heeft dat 30% minder impact op het milieu.”

Milieubewuste outdoorkleding en gerecyleerd dons

Het nieuwste project van Patagonia is gerecycleerd dons. Op de populaire jasjes van Patagonia hangt al sinds drie jaar een zogenaamd traceable-certificaat. Dit houdt in dat al het eenden- en ganzendons van betrouwbare partijen komt. “Dit jaar gaan we nog een stapje verder. We werken nu ook met gerecycleerd dons. Zo’n 90% van de eenden- en ganzenveren wordt gebruikt voor dekbedden en kussens. Slecht 10% voor outdoor.

Het overbodige beddengoed wordt ingezameld bij een Frans bedrijf, het dons wordt gewassen en gesorteerd op kwaliteit en krijgt zo een nieuw leven. Aan het jasje vindt de consument een label terug met het verhaal achter het aangeschafte product.” Uiteraard heeft Patagonia ook een oplossing gevonden voor de outdoorman/vrouw die helemaal geen dons wil dragen. Cem: “Voor deze groep hebben we jassen met synthetische vulling. Zelfs de ritsen van dit product zijn gerecycleerd.”

www.patagonia.com