Ecologische innovaties in de outdoorbranche

geheumtip Zuid-Tirol natuurjuweel Seiser Alm, ecologische innovaties in de outdoorbranche
(c) IDM Suedtirol / Clemens Zahn

Een heet hangijzer, milieu en ecologie. Er wordt volop actie ondernomen binnen de outdoorbranche om ecologische innovaties in de outdoorbranche door te voeren. Zo worden stofrestanten en kartonnen bij Löffler bijvoorbeeld gedoneerd aan lokale scholen ten behoeve van handenarbeid of knutselprojecten. Bij Peak Performance is duurzaamheid inmiddels een belangrijk onderdeel van de core business geworden. In alle fases van het productieproces houdt het bedrijf rekening met duurzaamheid en milieu. Deuter heeft het aantal partners voor de productie teruggebracht naar twee partijen, om haar ecologische voetafdruk te verminderen. Productie op twee plekken betekent immers een forse besparing op de logistiek van grond- en hulpstoffen.

Ecologische innovaties in de outdoorbranche 

Milieuvriendelijk productieproces

Op het gebied van ecologie en maatschappelijk verantwoord ondernemen mag de buitensportwereld natuurlijk niet achterblijven, en moet zij misschien zelfs wel het voortouw nemen. Binnen de European Outdoor Group is het Sustainability Charter inmiddels door ruim 75% van de leden ondertekend. Zij hebben als doelstelling om de overige leden het Charter voor het einde van 2019 te laten ondertekenen. Daarmee zou de volledige branche een duurzaamheidsakkoord ondertekenen waarmee ze het commitment afgeven om échte substantiële veranderingen binnen het productieproces te bewerkstelligen.

Daarbij kun je denken aan het inzetten van pijpleidingen voor het transport van grond- en hulpstoffen, het gebruik van machines die aangedreven worden door groene energie in plaats van fossiele brandstoffen en natuurlijk het gebruiken van 100% groene energie voor het verlichten van kantoren en fabrieken of de inzet van warmtepompen en warmtewisselaars voor het verwarmen (en koelen) van bedrijfspanden.

Long-lasting sport goods

Het terugbrengen van single use plastics wordt inmiddels internationaal omarmd. Of we het nu hebben over de plastic rietjes bij fastfoodketens of de plastic zakjes bij retailers. Het is duidelijk dat het gebruik van deze plastics voor eenmalig verbruik drastisch teruggedrongen wordt. Dat zien we ook terug in de productieprocessen in de sportbranche. Zo wordt er hier niet alleen gestreefd naar het terugbrengen van single use products en verpakkingsmaterialen maar wordt er tevens een verduurzamingsslag gemaakt.

Het gebruik van meer duurzame materialen in productieprocessen lijdt tot een kostenbesparing (er is immers minder ‘waste’). Producenten zijn nu wereldwijd op zoek naar de juiste balans tussen omzet, afzet, kosten en milieu. Een degelijk product gaat langer mee en consumenten Zijn dan ook bereid om een hoger bedrag neer te tellen voor duurzame producten. Dat geldt zeker wanneer ze het milieutechnische aspect in hun beslissing laten meewegen. Het Oostenrijkse sportmerk Löffler kiest met duurzame, kwalitatieve materialen bijvoorbeeld heel bewust voor long-lasting sports goods. Ze gaan zelfs nog een stap verder met een reparatieservice, waarbij de duurzame knitwear hersteld kan worden. Dat betekent een tweede leven voor producten die in een ander geval weggegooid zouden worden.

Ecologische innovaties in de outdoorbranche zijn nodig om onze planeet te behouden

Wat doen de merken

Löffler GmbH, producent van knitwear, heeft besloten om het complete productieproces naar Europa te halen, waarbij het grootste deel van de productie gedraaid wordt vanuit het Europese hoofdkantoor in Oostenrijk. Hiermee hebben ze een beter zicht op het productieproces en is er sprake van een forse kostenbesparing en lagere CO2 uitstoot op transportvlak. Daarnaast wordt het afval al sinds jaar en dag gescheiden maar ook voor restanten karton of wolrestanten heeft Löffler een bestemming gevonden. Deze worden verdeeld onder scholen in de buurt waar de materialen gebruikt worden voor handenarbeid of kunstprojecten.

Een ander bedrijf dat ecologische innovaties in de outdoorbranche in een hoog vaandel heft staan is Black Diamond. Black Diamond initieerde al in 2010 het Corporate Responsibility Program. Daarmee monitoren en verzekeren ze hun verantwoordelijkheid voor omgeving en milieu van hun merken, leveranciers en producten. Zo zijn ze onder andere Bluesign-certified. Het Bluesign handelsmerk geeft aan dat het bedrijf de impact op het milieu vermindert vanuit het productietechnisch oogpunt. Daarnaast ondersteunt Black Diamond projecten voor het behoud van de natuur.

Ecologische innovaties in de outdoorbranche:
de duurzaamheidstrends

Ook in de toekomst zal er nog meer ecologische winst te behalen bij de productieprocessen. In een interview met Mike Schrager, directeur van de Sustainable Fashion Academy, geeft hij aan dat de outdoorbedrijven in de toekomst rekening zullen moeten houden met de volgende zes duurzaamheidstrends:

  1. Door de wereldwijde groei van de middelklasse groeit de vraag naar bijvoorbeeld kleding, met meer vraag naar grondstoffen – die prijseffecten tot gevolg hebben. De vraag is hoeveel de consument bereid is om (extra) te betalen voor zijn duurzame producten, voordat hij op prijs kiest voor het minder duurzame aanbod.
  2. Het is niet alleen klimaatverandering die ons bedreigt maar zeker ook waterschaarste. De prognose is namelijk dat biljoenen mensen tegen 2030 woonachtig zullen zijn in gebieden waar waterschaarste is. Dat heeft dus impact op het telen van gewassen voor de gewone mens maar ook impact op bedrijven. In derdewereldlanden, waar nog veel kledingproductie plaats vindt zal deze schaarste merkbaar zijn. Kledingproducenten gebruiken immers enorme hoeveelheden water tijdens het productieproces. 
  3. Investeerders tonen meer interesse in duurzame bedrijfsvoering en ecologische innovaties in de outdoorbranche. 
  4. Medewerkers willen niet meer blind werken voor bedrijven maar willen werken voor bedrijven die een verschil maken op ecologisch vlak, waardoor de bedrijfscultuur belangrijker dan ooit wordt in het wervingsproces van personeel.
  5. Overheden stellen meer en meer eisen op bijvoorbeeld waterverontreiniging en transparantie voor producenten. Kortom meer regelgeving vanuit overheden, met waarschijnlijk prijsverhoging of trendbreuk met traditionele productieproces ten gevolge.
  6. De zogenoemde ‘watchdogs‘ krijgen meer en meer invloed en worden meer en meer gehoord. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan klimaatactivisten die actie voeren, maar ook groeperingen die wetenschappelijk onderzoek uitvoeren.