Home Fjällräven Waarom ‘Nee’ zeggen de sleutel is tot duurzaamheid bij Fjällräven

Waarom ‘Nee’ zeggen de sleutel is tot duurzaamheid bij Fjällräven

0
Waarom ‘Nee’ zeggen de sleutel is tot duurzaamheid bij Fjällräven

In 1960 richtte de oprichter van Fjällräven, Åke Nordin, meer op dan alleen een outdoorbedrijf. Hij startte een werkethiek, en benaderde de natuur en outdooruitrusting op een unieke manier. Hoe? Hij zei vaak ‘Nee’. Vooral tegen zakenlui en marketingkenners die beweerden dat zijn bedrijf het niet zou redden, tenzij hij meeging met de laatste mode en geldbesparende maatregelen nam.

In plaats daarvan vertrouwde hij op vakkennis, persoonlijke ervaring én… de feedback van Fjällräven-gebruikers. Het resultaat was uitrusting met echte en goed onderbouwde productfunctionaliteit – destijds een zeldzaamheid in de outdoorwereld.

Iconische producten

Åke’s vastberadenheid om zelf na te denken en vaak ‘Nee’ te zeggen, resulteerde in enkele van de meest iconische outdoorproducten in de branche, zoals het Greenland Jacket, de Vidda Pro Trousers en de Kajka-rugzak. Om nog maar te zwijgen over twee van de meest geliefde evenementen onder de internationale outdoorgemeenschap: de Fjällräven Classic en de Fjällräven Polar.

Deze combinatie van zeer functionele producten en uiterst inspirerende ervaringen hebben de natuur toegankelijker gemaakt voor meer mensen dan ooit. Fjällräven ziet dit als een goede zaak. Waarom? Omdat ze geloven dat hoe meer mensen zich bezighouden met de natuur, hoe meer ze Moeder Natuur zullen waarderen en respecteren.

Martin Axelhed, CEO Fjällräven: “Onze producten zijn ontworpen om decennialang mee te gaan. Ben je er klaar mee? Geef ze door of verkoop ze tweedehands. Want zo hoeven er minder producten te worden gemaakt, en eindigen minder producten op de afvalberg.
 
Dus laat ons het volgende afspreken: als wij beloven om onze uiterste best te blijven doen om duurzame producten te ontwerpen, beloven jullie dan om ze vele jaren te gebruiken, er goed voor te zorgen en niet twee seizoenen later te vervangen? Op de lange termijn is dat de moeite waard.”

Steeds vaker ‘Nee’

Dit voorjaar verdubbelt Fjällräven haar toewijding aan de natuur door ‘Nee’ te blijven zeggen. Nee tegen schadelijke chemicaliën. Nee tegen dierenmishandeling. Nee tegen grondstofintensieve materialen. En ‘Nee’ tegen kortetermijntrends.

Aiko Bode, chief sustainability officer Fjällräven: “We hebben de laatste paar jaar enorm veel vooruitgang geboekt in het volledig uitfaseren van PFC’s, iets waar Fjällräven al in 2009 mee aan de slag ging, lang voordat het echt onder ieders aandacht kwam. Het elimineren van deze ‘forever chemicals’ is een lange en complexe reis vol met uitdagingen geweest. Maar vandaag kan ik met trots zeggen dat, met uitzondering van enkele ritsen, alle producten van Fjällräven zonder PFC’s zijn geproduceerd.”

Fjällräven heeft ook alle G-1000-materialen vernieuwd, zodat ze uitsluitend zijn gemaakt van gerecycleerd polyester en biologisch katoen. Deze verandering is een belangrijke stap voorwaarts in het verminderen van Fjällräven’s  algehele voetafdruk en afhankelijkheid van nieuwe materialen. Het merk gebruikt nieuw polyester alleen in G-1000-stretchproducten (minder dan 1% van al het geproduceerde G-1000-materiaal), aangezien 13% nieuw polyester nodig is om een duurzame stretchfunctionaliteit te garanderen.

“Al onze producten hebben een tijdloos design en zijn bewust ontworpen met materialen die een lagere impact hebben, waardoor ze generaties meegaan.” Geef de liefde voor de outdoors maar door!

Ontdek de nieuwste Fjällräven producten online en in de winkel bij De Kampeerder.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

1 × drie =