De troeven van nieuw trekkingmerk Forclaz

De troeven van nieuw trekkingmerk Forclaz

Zeg niet zomaar hiking tegen trekking! Twintig jaar na het ontstaan van hikingmerk Quechua, wil Decathlon de meerdaagse variant ‘trekking’ nog toegankelijker maken. Eropuit trekken met rugzak en tent wint aan populariteit, terwijl ook het belang van natuurbehoud en ecologische productie hoog op de agenda staat. Een uitdaging die het team van brand leader Frédéric Mô – Fred voor de vrienden – inspireerde om een gloednieuw, duurzaam merk te creëren: het trekkingmerk Forclaz en laat dat nu perfect  matchen met de Decathlon Trekking Days op 21 en 22 april.

“Dat we ons outdoorsportgamma veranderen is niet nieuw. In 2006 werd ons wintersportmerk Wed’ze ook afgeleid uit Quechua”, vertelt Fred Mô. “Vandaag willen we naast hikingmerk Quechua – dat vorig jaar 20 kaarsjes uitblies – producten aanbieden die nog specifieker zijn afgestemd op trekking, en dit dus onder de Forclaz-paraplu.” De collectie van het nieuwe trekkingmerk Forclaz- wordt onderverdeeld in vier groepen: materiaal voor trekkings in de bergen, de tropen, de woestijn en voor backpacking. Die onderverdeling vind je ook terug in het winkelpunt en online. Uiteraard weerhoudt niets een trekker ervan om op tocht te gaan met een rugzak ontworpen voor backpacking. Maar hij zal wel merken dat een echte trekkingrugzak veel geschikter is.”

Nieuw trekkingmerk Forclaz

Decathlon zette de laatste jaren voet aan wal in heel wat landen. Die expansie was misschien wel indirect de aanleiding voor het uitbreiden van de trekkingcollectie. “De input van trekkers uit alle uithoeken van de wereld heeft ons hierbij geholpen. De focus van Forclaz lag voornamelijk op ‘mountain trekking’, omdat die sport op dezelfde manier wordt beoefend in alle delen van de wereld, maar specifieke subcollecties als ‘backpacking, ‘desert trekking’, ‘tropical trekking’ en ‘arctic trekking’ bleken erg nodig. We kozen meteen enkele landen uit als testlocaties, maar ook om aan co-creatie te doen met lokale gebruikers.” Zo bleek Zuid-Korea voor Forclaz ideaal om de tropische collectie vorm te geven en Frankrijk om trekkingproducten te ontwikkelen voor in de bergen. Australië was dan weer de uitgelezen locatie voor het backpackinggamma, terwijl Canada en Alaska dat waren voor de arctic trekkingcollectie.

Unieke producten

Naast de allereerste vederlichte eenpersoonstrekkingtent van Forclaz en de opnieuw ontworpen iconische ‘gamel’ is het volledige Mountain Trek 700-gamma Freds favoriet. “Maar ik ben vooral fier op mijn hele team, dat hier twee jaar hard aan gewerkt heeft. We hebben er ook voor gezorgd dat de damescollectie evenwaardig en even technisch is als de herencollectie. Ook ons backpacking-gamma Travel 500 is top, met een zeer functionele broek als pièce d’oeuvre.” De capsulecollectie desert trekking mag er ook wezen: een volwaardige woestijnoutfit met zandbestendige trekkingschoenen en een kenmerkende ‘cheich’ of Touareg-tulband… Het maakt de trekkingcollectie uniek. “Ons doel blijf om trekking toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen. Dat is ambitieus, maar ons team is dan ook heel getalenteerd. Wij blijven inzetten op hoogwaardige kwaliteit in het prijssegment tussen 100 en 160 euro. De waarde en kwaliteit van onze producten hangt af van drie pijlers: het sportief gebruik, de duurzaamheid en een duurzame ontwikkeling. Die drie pijlers maken Forclaz uitzonderlijk en geven veel toegevoegde waarde aan Decathlon.”

Duurzaamheid in Forclaz’ DNA

De aandacht voor duurzaamheid en duurzame ontwikkeling is voelbaar. In de toekomst komt de focus nog meer te liggen op herstelbaarheid van materiaal. “Het engagement van Forclaz in duurzame ontwikkeling is niet zomaar een loze belofte. Het is onze plicht. De natuur is onze speelplaats, onze kinderen toekomstige gebruikers. We besluiten niet lijdzaam toe te kijken en doen vandaag ons uiterste best om op ons niveau zaken te veranderen.” Die ecologische voetafdruk verminderen, begint al bij het selecteren van traceerbare grondstoffen en het gebruiken van recycleerbare componenten en gaat verder in het ontwerpen en samenstellen van producten die kunnen worden hersteld, in lokale productie, een transport dat luchtverkeer uitsluit enzovoort. “De aanpassingen die we intussen deden zijn immens. Ze motiveren ons om te blijven doorgaan. Duurzaamheid zit in het DNA van Forclaz.”

Koop lokaal