Home Anders Outdoor Hoe maak je de beste fietsfoto’s? Interview met wielerfotograaf George Deswijzen

Hoe maak je de beste fietsfoto’s? Interview met wielerfotograaf George Deswijzen

0
Hoe maak je de beste fietsfoto’s? Interview met wielerfotograaf George Deswijzen

Wanneer je door Far Out bladert, zie je elk nummer foto´s van indrukwekkende landschappen en actieve mensen verschijnen. Wil je een vergezicht fotograferen, dan gebruik je natuurlijk heel andere technieken dan voor een prachtshot van een persoon. Maar hoe maak je de beste fietsfoto’s? We spraken wielerfotograaf George Deswijzen en vroegen hem om enkele tips.

Interview: Lennert Van Loo / Foto’s: George Deswijzen

Hoe maak je de beste fietsfoto’s?

Welke apparatuur heb ik minimaal nodig?

George Deswijzen: “Wanneer je een etappe in de Tour de France gaat bekijken en een paar foto’s voor jezelf wilt maken kun je natuurlijk prima uit de voeten met je telefoon. Je hebt de foto dan ook nog eens in no-time gedeeld op social media. Maar voor het maken van een professionele foto is de smartphone te beperkt. Welk toestel en welke apparatuur je dan wel moet gebruiken, is afhankelijk van het doel van de foto en de kwaliteit die je nastreeft. Je kunt gebruikmaken van de nieuwste en duurste apparatuur, maar de standaarduitrusting bestaat uit een spiegelreflexcamera met telelens. Een instapmodel is overigens zeer toegankelijk voor een beginner.”



Ik wil me toeleggen op het maken van sportfoto´s, heb mijn materiaal aangeschaft, maar hoe ga ik nu verder?

“Ik ben zelf een autodidact en vanaf mijn 14e heb ik alles zelf aangeleerd. Ik keek destijds veel naar wat andere fotografen deden, maar tegenwoordig biedt het internet uitkomst. Ik raad je aan om een fotocursus te volgen en vooral ook veel te fotograferen, want je leert uiteindelijk het meeste door het te doen en je eigen foto’s opnieuw en opnieuw te bekijken en met elkaar en anderen te vergelijken.”

Gebruik je verschillende technieken wanneer je een foto van een baanrenner, wegrenner of mountainbiker maakt?

“Dat valt eigenlijk wel mee. Een baanrenner rijdt natuurlijk op een overdekte piste en een wielrenner rijdt meestal in een groep, waarbij je in het mountainbiken te maken hebt met een uitdagend parcours. Je speelt qua locatie telkens met al je kennis en ervaring op de actualiteit in. Als sportfotograaf ben je uiteraard op zoek naar een scherpe foto, met een sprekend beeld dat een wow-factor heeft.”

(c) George Deswijzen
Gele truidrager Chris Froome en de klassementsrenners Bardet, Rigoberto Uran en bolletjestruidrager Warren Barguil in de afdaling van de Galibier. Etappe 17 van de Ronde van Frankrijk, van La Mure naar Serre Chevalier op 19 juli 2017.

Waar moet je aan denken voordat je een sportfoto wilt maken?

“Zorg dat je kennis van de sport hebt. In het wielrennen moet je rekening houden met een demarage waar je bij mountainbiken moet weten wanneer die spectaculaire jump eraan komt. Heb een plan B achter de hand. Zaken zoals het weer of de toeschouwers kunnen roet in het eten gooien. Zorg voor de juiste instellingen op je camera en test ze. Houd er ook rekening mee dat je ze moet bijstellen, zeker wanneer je in de bergen fotografeert en te maken hebt met veranderend licht. En probeer tot slot op voorhand helder te krijgen wat je wilt vastleggen. Wil je de actie laten zien met beweging? Ga je voor een overzichtsshot? Of ben je op zoek naar de gezichtsuitdrukking in een close-up? Meestal krijg je maar één kans. Een Dumoulin of De Gendt gaat echt niet in de rem knijpen zodat wij onze foto kunnen maken!”

Wat is de mooiste of moeilijkste fietsfoto die je ooit hebt gemaakt?

“Hmm, dat is een lastige vraag. Elke foto vertelt een uniek verhaal. Een renner tijdens een loeizware beklimming vertelt een ander verhaal dan een close-up na van een gefinishte renner in een tijdrit. Zelf ben ik groot fan van afdalingen. Die zijn zo intens om mee te maken als renner, maar ook als toeschouwer is het indrukwekkend en zelfs als televisiekijker zit je dan op het puntje van je stoel. De enorme rotsformaties, duizelingwekkende stijgingspercentages en toenemende snelheid zijn gewoon onbeschrijflijk. Dan zegt een beeld inderdaad meer dan 1000 woorden. Bij een close-up leg je dan weer een renner vast die alles gegeven heeft, nauwelijks nog adem krijgt en helemaal stuk zit. Je kijkt op dat moment echt in de ziel van de renner.”

(c) George Deswijzen


Foto’s tonen natuurlijk net dat éne sensationele moment. Waar ligt de grens tussen het vastleggen van het moment en het in gevaar brengen van de veiligheid van een atleet?

“Wij zijn professionals en weten wat we wel en niet kunnen doen. Daarbij houden wij altijd rekening met het object (de renner) en de omgeving (natuur, toeschouwers) en uiteraard met jezelf en je apparatuur. Wat kan en mag wordt normaal gesproken aangegeven door de organisatie en is daarmee ook meteen duidelijk. Wij gaan natuurlijk op zoek naar de grens van het toelaatbare, maar daar gaan we in principe nooit overheen. Bij wedstrijden zorgen de motards gelukkig steeds voor ieders veiligheid. Deze mannen weten precies wat ze doen en waar de grenzen van hun machines liggen. Wist je trouwens dat het merendeel van de motards die meerijden in de grote rondes uit Vlaanderen komt?

George Deswijzen (c) BrakeThrough Media
George Deswijzen (c) BrakeThrough Media

George Deswijzen is een gerespecteerd wielerfotograaf met meer dan twintig jaar ervaring. Hij volgde als fotograaf reeds zesmaal de Ronde van Frankrijk voor verschillende media. Ook staan het WK Wielrennen, WK Cyclocross, Amstel Gold Race, de voorjaar klassiekers, Eroica en vele mountainbikewedstrijden op zijn palmares. Verder is George actief fietser en betrokken bij de organisatie van diverse fietsevenementen. Sinds december 2018 is George pers- en communicatieverantwoordelijke voor het Boels Dolmans Cycling Team met onder andere Jolien D’hoore.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

15 − vijf =